Page 17 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 17

k HDP by se samozřejmě promítaly do výrazně vyšší úrovně reálných příjmů obyvatel, prosperity a kvality života v zemi. To, v případě dalšího přehlížení role učitelů a absence zásadnějších reformních změn, představuje společností obětovanou příležitost. Realisticky představitelné zvýšení kvality práce učitelů má potenciál výrazného navýšení úrovně budoucího HDP, reálných příjmů a kvality života v ČR. Naše studie míří na širší veřejnost s cílem zvýšit o toto téma společenský zájem. Proto je studie psána jazykem, který nevyžaduje rozsáhlé znalosti použitých metodologických postupů a využitých poznatků moderních výzkumů. Náročnější metodologické podrobnosti si však zainteresovaný čtenář může případně dohledat v hojně citované odborné literatuře. Klíčová zjištění studie jsou obsažena v sekcích 5 až 7. Ve 2. sekci podrobněji vysvětlujeme metodologický koncept kvality práce učitele, ve 3. sekci vymezujeme předpoklady simulací, ve 4. sekci popisujeme a odůvodňujeme zvolené scénáře, v 5. sekci popisujeme dopady scénářů na vzdělanostní výsledky žáků a v 6. sekci dlouhodobé ekonomické dopady. V poslední 7. sekci shrnujeme význam zjištění pro vzdělávací politiku. 2. Kvalita práce učitelů Zahraniční studie nekvantifikují kvalitu práce učitelů přímo, ale činí tak nepřímo ve formě tzv. hodnoty přidané vzděláním. Ta je vyjádřena jako průměrné zlepšení žáků v určitém předmětu ve třídě určitého učitele. Zlepšení je zpravidla měřeno ve formě zvýšeného skóre v žákovských testech mezi začátkem a koncem sledovaného období, zpravidla jednoho školního roku. Následně jsou pak poměřovány příspěvky jednotlivých učitelů, které jsou očištěny o vliv jiných měřitelných faktorů spoluovlivňujících výsledky žáků. To je v souladu s bohatou empirickou zkušeností, že někteří učitelé učí výrazně lépe než jiní. Tento přístup nevyžaduje charakterizovat a měřit samotnou kvalitu učitele, ale potřebám simulací to plně postačuje. Koncept hodnoty přidané vzděláním je v souladu s bohatou empirickou zkušeností, že někteří učitelé učí výrazně lépe než jiní a přitom kvalitu učitele nevyžaduje měřit přímo.         15 


































































































   15   16   17   18   19