Page 24 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 24

Bližší pohled na charakteristiky českých učitelů, částečně inspirovaný studií Golsteyn a kol. (2016), obsahuje práce Krajčová a Münich (2018). Z ní vyplývá, že průměrné obecné intelektuální dovednosti českých učitelů jsou v mezinárodním srovnání průměrné až mírně nadprůměrné a také různorodost dovedností mezi českými učiteli zůstává na úrovni průměru srovnávaných zemí.16 Zároveň však studie odhaluje velmi dynamický nárůst heterogenity čtenářských a ICT dovedností u mladší generace českých učitelů, což je zřejmě způsobeno velkým snížením zájmu o učitelskou profesi minimalizující míru výběrovosti do profese. Různorodost úrovně čtenářské gramotnosti českých učitelů je poměrně nízká, ale do budoucna zřejmě velmi výrazně poroste.      Panel A: Populace a učitelé mezi 45-60 let Panel B: Populace a učitelé mezi 25-44 let Obrázek 2.2: Statistické rozdělení čtenářských skóre a rozdíly mezi dospělou populací a učiteli Čtenářská gramotnost Čtenářská gramotnost                Japonsko Nový Zéland Nizozemsko Velká Británie Maďarsko Polsko Švýcarsko Korea Česká republika Norsko Belgie Slovensko Španělsko Francie Dánsko Rusko Itálie Japonsko Nizozemsko Nový Zéland Norsko Česká republika Belgie Maďarsko Korea Francie Velká Británie Švýcarsko Španělsko Slovensko Dánsko Polsko Itálie Rusko 9. decil 3. kvartil průměr 1. kvartil 1. decil                                                                                                                                               150 170 190 210 230 250 270 290 310 330 350 370 test-skóre Populace, věk 45–60 Učitelé, věk 45–60 Populační průměry za všechny země 150 170 190 210 230 250 270 290 310 330 350 370 test-skóre Populace, věk 25–44 Učitelé, věk 25–44 Populační průměry za všechny země       Obrázek 2.3: Statistické rozdělení matematických skóre a rozdíly mezi dospělou populací a učiteli  16 Ve vzorku dat použitých ve studii Krajčová a Münich (2018) však chybí USA, protože data neobsahují detailnější charakteristiky učitelů. Panel A: Populace a učitelé mezi 45-60 let Panel B: Populace a učitelé mezi 25-44 let Japonsko Švýcarsko Maďarsko 22 Japonsko Švýcarsko Belgie Numerická gramotnost Numerická gramotnost 


































































































   22   23   24   25   26