Page 23 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 23

Tabulka 2.2: Mezinárodní srovnání základních charakteristik učitelů  Průměrný % věk žen Učitelé MŠ Učitelé 1. stupně ZŠ Učitelé Učitelé 2. stupně SŠ ZŠ směr. odchylka 34,0 33,7 42,7 35,6 38,0 36,7 40,9 31,4 29,0 34,5 35,5 39,6 38,6 29,9 33,8 37,5 33,8 směr. odchylka 35,2 39,4 37,0 35,8 41,6 39,6 43,0 32,8 33,9 37,5 40,8 45,5 35,4 33,8 35,9 43,6 38,4 směr. odchylka % učitelů s ukončeným bakalářským a vyšším stupněm vzdělání Čtenářské skóre Matematické skóre ICT skóre     průměr průměr 315,3 297,4 310,1 302,1 290,0 298,8 268,3 318,8 296,7 302,8 304,6 278,7 270,8 298,5 282,0 287,3 293,2 průměr  Švýcarsko Nový Zéland Maďarsko Belgie Dánsko Francie Itálie Japonsko Korea 40 Nizozemsko Norsko Polsko Rusko Slovensko Španělsko USA Velká Británie 44 62,9 -- -- -- -- 297,2 -- -- -- -- -- -- 283,5 38,0 285,1 37,5 -- -- -- -- 299,3 37,9 297,4 29,3 295,7 32,6 294,5 34,0 277,3 46,9 275,1 47,8 278,5 34,0 -- -- 291,8 39,2 300,2 31,3 46 71,5 -- 87 88 96 309,3 302,6 297,4 286,5 295,4 274,9 45 78,5 95 100 100 41 69,6 99 99 100 99 100 100 91 --  Česká republika 46 75,6 22 91 94 97 302,8 34,0 299,7 33,9 301,8 40,4 44 62,4 100 100 100 44 67,1 75 72 92 52 80,1 -- -- -- 43 48,7 -- -- -- -- 317,6 -- -- 99 100 -- 45 78,3 -- -- -- -- 300,4 308,3 303,4 292,9 278,3 288,5 289,3 298,8 67,1 -- 45 68,6 -- 45 68,8 96 -- -- 100 100 96 96 100 100 -- -- 43 76,5 96 -- 87,1 -- 45 65,6 100 100 100 100 43 74,8 97 97 96 95 39 72,3 -- -- -- -- 301,7  Zdroj: OECD Education at a Glance 2017 resp. 2016 (data pocházejí z 2015 resp. 2014) a vlastní výpočty na základě PIAAC a ALL dat. Data pro test-skóre učitelů v USA obsahují všechny pedagogické pracovníky, jelikož struktura dat neumožňuje pro USA identifikovat učitelé jednotlivých stupňů vzdělání. Tabulka 2.2   poskytuje mezinárodní srovnání základních charakteristik učitelů. V případě českých učitelů pozorujeme nadprůměrné zastoupení žen a mírně nadprůměrný věk. Podíl vysokoškolsky vzdělaných učitelů je v ČR podprůměrný pro všechny stupně vzdělání, zejména pro učitele mateřských škol. Pokud jde o různorodost intelektuálních dovedností českých učitelů, je výrazně nižší než průměr analyzovaných zemí. Jelikož uvažované modely KPU pracují dominantně s čtenářskou a matematickou gramotností, pozornost věnujeme především těmto. V obou případech je směrodatná odchylka skóre v ČR oproti USA znatelně nižší.15 Z tohoto zjištění vycházíme v našich předpokladech. Námi předpokládaná základní úroveň směrodatné odchylky KPU pro ČR je nižší, než odhady na amerických datech. Avšak vzhledem k dynamicky narůstající míře heterogenity mezi mladými českými učiteli lze očekávat, že v budoucnu heterogenita mezi českými učiteli poroste. 15 Pro oblast IT gramotnosti („řešení problému v technologicky bohatých prostředích“) je tomu naopak. Tato oblast se týká znalostí a dovedností z oblasti informačních a digitálních technologií. Jde tedy o specifickou doménu, která se nemusí výrazněji promítat do KPU učitelů základních škol.  21 


































































































   21   22   23   24   25