Page 22 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 22

Tabulka 2.1: Přehled odhadů rozmanitosti (směrodatné odchylky) vzděláním přidané hodnoty zahraničních studií (Hanushek a Rivkin, 2010)  Studie Místo Směrodatná odchylka  New Jersey 0,10 Tennessee 0,26 Texas 0,15 Chicago New York City 0,08 — 0,12 Los Angeles San Diego North Carolina — 0,18 0,11 Čtenářské skóre  Rockoff (2004) Nye a kol. (2004) Rivkin a kol. (2005) Aaronson a kol. (2007) Kane a kol. (2008) Jacob, Lefgren (2008) Kane, Staiger (2008) Koedel, Betts (2009) Rothstein (2010) Hanushek, Rivkin (2010a) Průměr 0,13 Pozn.: Odhadnuté parametry představují směrodatnou odchylku distribuce KPU (měřeno test-skóre žáků) pro jednotlivé domény testování. Odhady jsou upraveny o chybu měření výsledky studentů. Kromě Kane, Staiger (2008) jde o odhady rozdílů v KPU uvnitř školy. Matematické skóre 0,11 0,36 0,11 0,13 0,11 0,26 0,22 0,33 0,15 0,11 0,17 v jednotkách standardní odchylky původních a očištěny o vliv jiných faktorů ovlivňujících  Doplňující informace, které nám pomáhají nahlédnout případné rozdíly v různorodosti KPU mezi učiteli v USA a v ČR, nabízejí unikátní mezinárodní šetření PIAAC a ALL.13 Ta do testování výběrových a národně reprezentativních vzorků dospělé populace zahrnula i dostatečný počet učitelů, takže na základě těchto dat je možno dělat statisticky věrohodné závěry. Výsledky učitelů v testech samozřejmě nepředstavují ideální měřítko KPU. Testy PIAAC a ALL ani nejsou zaměřeny na látku, která se ve škole vyučuje. Existenci poměrně výrazné pozitivní korelace mezi PIAAC skóre učitelů v testech čtenářských a numerických dovedností a PISA skóre žáků na úrovni zemí však odhaluje například studie Meroni a kol. (2015). K podobným výsledkům došli i Hanushek a kol. (2018) na základě analýzy vztahu mezi dovednostmi učitelů a výsledky žáků v 31 zemích. Zajímavou mezinárodní srovnávací analýzu intelektuálních schopností učitelů 15 zemí na základě dat ALL a PIAAC nabídla studie autorů Golsteyn a kol. (2016).14 13 Šetření PIAAC: Programme for International Assessment of Adult Competencies – Mezinárodní výzkum dovedností dospělých. Šetření ALL: Adult Literacy and Lifeskills Survey – Průzkum gramotnosti a dovedností dospělých. 14 Kromě výsledků v testech (měřeno dle skóre) matematických a čtenářských dovedností, obsahují data i detailní informace o profesi dospělých respondentů. Zmíněná analýza srovnává obecné testovatelné schopnosti (gramotnost) učitelů základních a středních škol se zbytkem národních populací. Jde nejen o srovnání národních průměrů, ale i rozdílů mezi učiteli a dospělou populací zemí. Pro každou zemi, která se účastnila jednoho z uvedených průzkumů, autoři porovnávají průměrné skóre učitelů se zbytkem populace a rovněž tak i skóre na desátém a devadesátém percentilu (deset procent populace těch, kteří dosáhli nejnižší, resp. nejvyšší skóre v daném testování). Učitelé jsou ve vzorku identifikováni na základě ISCO-88 kódů. Země, pro které není možné identifikovat dostatečný počet, nebo konkrétní kategorizace učitelů jsou z analýzy vynechány.  20 


































































































   20   21   22   23   24