Page 27 - IDEA Studie 05 2019 Dopady kvality prace ucitelu
P. 27

(iv) Vzdělávací dopad působení učitele v průběhu dalších studií žáka částečně vyprchává tím, že dochází k rozšiřování výuky v daném předmětu a nahrazování prvotních znalostí a vědomostí pokročilejšími. Existenci tohoto fenoménu dokladuje řada zahraničních studií. V souladu s původní studií Hanushek (2011) proto předpokládáme částečnou degradaci dříve dosažených výsledků vzdělání v průběhu dalších let školní docházky. Předpokládaný faktor opotřebování 0,3 ročně znamená, že si žáci z roku na rok přenáší pouze 70 % vzděláním přidané hodnoty z předchozího roku.20 (v) Část vzdělanosti vzniká i mimo školní prostředí a není spojena s kvalitou práce učitelů. Simulujeme pouze tu část změny skóre žáků, která je odvozena od kvality práce učitele. (vi) K autonomní depreciaci KPU na úrovni jednotlivých učitelů v čase nedochází21. 4. Scénáře vývoje kvality práce učitelů V simulacích pracujeme s pěti scénáři možného budoucího vývoje rozdělení kvality práce učitelů, přičemž dva jsou ještě rozděleny na dvě varianty. Reformní scénáře jsou zvoleny tak, aby odpovídaly představitelným opatřením s potenciálem přispět ke zvýšení průměrné KPU. Jako srovnávací základnu pro vyčíslení přidané hodnoty reformních scénářů nabízíme tři základní nereformní scénáře. I. Nereformní střední scénář (autonomní vývoj) odpovídá dalšímu vývoji bez reformní intervence při pokračování negativních trendů ještě dalších patnáct let, pak se pokles zastaví. II. Nereformní optimistický scénář (stagnace) představuje variantu, kdyby se podařilo další pokles výsledků českých žáků (PISA skóre) a KPU udržet na průměrné úrovni roku 2015. Předpoklady obou scénářů, spolu s historickým vývojem průměrných PISA skóre českých žáků, ukazuje Obrázek 4.0   . Za nereformní scénář považujeme ještě první variantu IV.(i) Nereformního scénáře generační výměny, kdy se budou noví učitelé do budoucna rekrutovat pouze ze spodní části rozdělení KPU. To odpovídá vývoji v případě, kdyby učitelská profese nadále zůstala pro mladé lidi neatraktivní. Vůči třem nereformním scénářům I., II. a IV.(i) srovnáváme scénáře reformní. Podstatu reformních scénářů co do charakteru změny KPU dokreslují Obrázky 4.1   až 4.5   . Připomínáme, že ve všech případech se předpokládá počáteční různorodost KPU učitelů na úrovni 0,2 směrodatné odchylky počátečních PISA test-skóre českých patnáctiletých žáků. 20 Hanushek (2011) uvádí různé odhady faktoru opotřebování v zahraniční literatuře, od přibližně 30 % (např. Hanushek (1971, 1992), Armor a kol. (1976)), přes 40 % Boyd a kol. (2006), Hanushek, Kain a Rivkin (2009), až 50 % (Kane a Staiger, 2008) pro matematickou gramotnost. Odhady pro čtenářskou gramotnost jsou zpravidla nižší. 21 Např. studie Ost (2014) ukazuje na vzorku učitelů a jejich žáků ze Severní Karolíny, které sleduje v období 1995–2007, že vzděláním přidaná hodnota učitelů se v čase s rostoucí délkou praxe zvyšuje. Opačným směrem pak ale může působit argument, že u výrazně starších učitelů již dochází k depreciaci lidského kapitálu, klesá motivace pro další vzdělávání atd.  25 


































































































   25   26   27   28   29