Page 12 - IDEA Studie 09 2020 Nechtene plody prorodinnych politik
P. 12

NECHTĚNÉ PLODY PRORODINNÝCH POLITIK IDEA 2020  celkovou částku rodičovského příspěvku na jedno dítě. Změny jsou schematicky znázorněny na následujícím obrázku. Graf 3: Změny ve výši rodičovského příspěvku na měsíc v letech 1990–2014  12000 10000  8000  6000  4000  2000 300 200 100                                                          00 1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014 Rok po dobu 2 let po dobu 3 let po dobu 4 let Pozn.: Graf znázorňuje průměrnou měsíční výši rodičovského příspěvku pro nejdelší možnou dobu pobírání tohoto příspěvku. Částky v eurech na pravé ose odpovídají směnnému kurzu CZK/EUR v roce 2000. Podmínkou čerpání rodičovského příspěvku je celodenní péče o dítě, které může navštěvovat zařízení institucionální péče o děti jen po omezený počet hodin. Do roku 2012 (tedy ve sledovaném období) byl počet hodin v institucionální péči omezen pro děti všech věkových kategorií, což rodičům prakticky znemožňovalo pobírat rodičovský příspěvek a současně pracovat.8 Dnes omezení platí již jen pro děti mladší dvou let. 8 Nabídka částečných a flexibilních úvazků je v České republice velmi nízká a péče o děti jinou než institucionální formou (např. chůvy) není příliš rozšířená. Do roku 2004 také rodiče pobírající rodičovský příspěvek nesměli překročit maximální strop na příjmy ze zaměstnání a podnikání. V roce 2004 činil tento strop 3 480 Kč měsíčně, tedy asi pětinu průměrné mzdy.                       10 Výše rodičovského příspěvku (Kč za měsíc) Výše rodičovského příspěvku (EUR za měsíc) 


































































































   10   11   12   13   14