Page 11 - IDEA Studie 09 2020 Nechtene plody prorodinnych politik
P. 11

NECHTĚNÉ PLODY PRORODINNÝCH POLITIK IDEA 2020  2. Rodinná politika v České republice a reformy rodičovského příspěvku v letech 1995 a 2008 V České republice je markantní rozdíl mezi mírou participace žen na trhu práce, která je tradičně vysoká, a velmi nízkou mírou zaměstnanosti žen s dětmi mladšími tří let. Česká republika patří spolu s Maďarskem a Slovenskem v evropském kontextu k zemím s největším dopadem mateřství na míru zaměstnanosti. Tento dopad je sice jen dočasný, jelikož většina českých žen se po čase stráveném doma s dětmi zase na trh práce vrací, nicméně je právě o to silnější, že po dlouhodobé absenci na trhu práce bezprostředně čelí ženy zvýšenému riziku nezaměstnanosti (Bičáková, 2016). Mezi matkami, které mají děti ve věku 2–5 let, se jich více než polovina vrací na trh práce jako nezaměstnaná.6 Opatření rodinné politiky v České republice ve vztahu k rodičovství zahrnují ochranu pracovního místa, peněžitou pomoc v mateřství a rodičovský příspěvek. Zatímco míra ochrany pracovního místa, která trvá do třetích narozenin dítěte, a nastavení peněžité pomoci v mateřství se od zavedení v roce 1990 nijak výrazně nezměnily7, rodičovský příspěvek prošel několika změnami. Dvě zásadní reformy v letech 1995 a 2008, které měnily nastavení možné doby čerpání rodičovského příspěvku, využíváme pro identifikaci dopadů placené rodičovské dovolené na ekonomickou aktivitu a nezaměstnanost žen. Reformou zavedenou 1. října 1995 byla prodloužena doba maximálního čerpání rodičovského příspěvku ze 3 na 4 roky. Došlo tak k situaci, kdy je možné pobírat rodičovský příspěvek na domácí péči o dítě o rok déle, než je doba, po kterou má rodič zajištěnou ochranu pracovního místa. Reforma se týkala nejen dětí narozených po 1. říjnu 1995, ale všech, kterým bylo v době reformy méně než 3 roky. Reforma zavedená od 1. ledna roku 2008 předchozí změnu částečně zvrátila zavedením možnosti volby individuální délky čerpání stejné celkové částky rodičovského příspěvku, nejméně však do 2 a nejdéle do 4 let věku dítěte. Měsíční výše příspěvku se tedy lišila podle délky čerpání a v součtu byla finanční podpora pro všechny varianty čerpání zhruba stejná. Ne všichni rodiče měli ale nárok volit všechny varianty (rodiče bez předchozí pracovní zkušenosti měli stále nárok pouze na čtyřletou variantu a dvouletá varianta byla omezena jen pro rodiče s dostatečně vysokými předchozími příjmy). Reforma také mírně navýšila 6 Založeno na statistikách Výběrového šetření pracovních sil 2011-2014, ČSÚ. 7 Peněžitá podpora v mateřství se vypočítává jako procentuální část výdělků a je vyplácena po dobu 28 týdnů (tato doba se počítá od 6-8 týdnů před plánovaným datem porodu). Mechanismus výpočtu peněžité podpory v mateřství, ani doba vyplácení se zásadně neměnily. V závislosti na růstu mezd se měnily jen absolutní částky podpory.  9 


































































































   9   10   11   12   13