Page 20 - IDEA Studie 09 2020 Nechtene plody prorodinnych politik
P. 20

NECHTĚNÉ PLODY PRORODINNÝCH POLITIK IDEA 2020  rodičovského příspěvku nijak ovlivněny. Ve skutečnosti ale v této skupině žen došlo v důsledku reformy v roce 1995 ke snížení počtu ekonomicky neaktivních žen a zvýšení počtu nezaměstnaných, a to v téměř stejném rozsahu – okolo 5 procentních bodů. Část žen, které v době před reformou zůstávaly ekonomicky neaktivní i v pátém roce života dítěte, nyní vstupuje na trh práce jako nezaměstnaná. Zdá se tedy, že dodatečný rok, po který ženy dostávají rodičovský příspěvek, skutečně pomáhá části z nich překlenout dříve jednorázové náklady spojené snávratem na trh práce, kde ale nenacházejí zaměstnání. Rozdělení dopadů reformy délky čerpání rodičovského příspěvku vroce 2008 na ekonomickou neaktivitu a nezaměstnanost žen znovu ukazuje, že sledování pouze dopadů na podíl zaměstnaných zastiňuje podstatně silnější behaviorální odpověď žen s malými dětmi na změny v nastavení rodinné politiky. Ačkoli podíl zaměstnaných žen stoupl po zavedení možnosti rychlejšího čerpání rodičovského příspěvku jen o 18,8 procentních bodů, matek, které se rozhodly vrátit na trh práce s dítětem ve věku tří let bylo o 23,7 procentních bodů více než před reformou. Rozdíl byl dán tím, že část žen vstoupila na trh práce jako nezaměstnaná, míra nezaměstnanosti mezi matkami tříletých dětí stoupla o 4,9 procentních bodů. Tabulka 5. Dopad reformy rodičovského příspěvku roku 2008 na podíl žen ekonomicky neaktivních a nezaměstnaných     Změna podílu ekonomicky neaktivních žen \\\[v procentních bodech\\\] Změna podílu nezaměstnaných žen \\\[v procentních bodech\\\] 3 roky -23,7 p.b. *** +4,9 p.b. *** 4 roky -3,2 p.b. *** -4,2 p.b. *** 5 let +1,1 p.b. -0,1 p.b. Ženy s nejmladším dítětem ve věku  Pozn.: V tabulce jsou výsledky signifikantní na 1% hladině významnosti označeny třemi hvězdičkami, na 5% hladině významnosti označeny dvěma hvězdičkami a na 10% hladině významnosti jednou hvězdičkou. Zdroj: Výběrové šetření pracovních sil (2008–2013), vlastní výpočty. Zvýšení podílu zaměstnaných matek dětí ve věku čtyř let bylo dáno stejnou měrou poklesem ekonomické neaktivity a snížením nezaměstnanosti. V případě reformy z roku 18 


































































































   18   19   20   21   22