Page 8 - IDEA Studie 11 2018 Dopady vyssich platu politiku
P. 8

Obrázek 2: Tabulkové výše platů uvolněných starostů v obcích do 1000 obyvatel Předpokladem použité metody je, že charakteristiky obcí (např. demografická struktura, rozpočtové určení daní, transfery od krajů nebo velikost zastupitelstev, ... ) jsou v průměru v malé blízkosti limitů shodné, bez ohledu na to, jestli se obec umístí těsně nad nebo těsně pod populačním limitem. To mimo jiné znamená předpoklad, že překročení limitu nevede k žádným dalším změnám v obcích kromě získání vyššího příplatku k platu starostů.2 Jestliže daný předpoklad platí, lze odhadnutý dopad vyšších příplatků na výběr zastupitelů v blízkosti populačních limitů považovat za kauzální souvislost, protože výše příplatků je jediným faktorem, který se v blízkosti limitů mění a to „dostatečně“ náhodně. Data Ve studii využíváme informace o volbách členů zastupitelstev měst a obcí z let 2002, 2006 a 2010 dostupné od Českého statistického úřadu. Data obsahují údaje o kandidujících uskupeních a zvolených zastupitelích, včetně informací o jejich politické příslušnosti, předešlém povolání, věku a pohlaví. Z vysokoškolských titulů uvedených u jmen kandidátů dovozujeme (ne)dosažení vysokoškolského vzdělání. U vykazovaného předešlého povolání se soustředíme prioritně na manažerská a řídicí zaměstnání a další odborníky, jako jsou například lékaři, právníci nebo učitelé. Tím odlišujeme míru náročnosti 2 Z tohoto důvodu v naší analýze nezohledňujeme obce při limitu 500 obyvatel, neboť u něhož se mění minimální velikost zastupitelstva obce z 5 na 7 členů a zároveň pod limitem obce získávají možnost účasti v grantových řízeních pro podporu obcí do 500 obyvatel.   6 


































































































   6   7   8   9   10