Page 7 - IDEA Studie 11 2018 Dopady vyssich platu politiku
P. 7

Pro identifikaci kauzálního dopadu zvyšování platů politiků je proto třeba využít faktoru, který vyšší platy determinuje, ale zároveň ho lze považovat za náhodný a nekorelovaný s jinými fenomény přímo ovlivňující výsledek voleb, jako například s demografickou strukturou. Z tohoto důvodu využíváme metodu regresní diskontinuity (RD). Podstatou metody je srovnávání charakteristik politických zastupitelů a starostů v obcích s počtem obyvatel blízkým limitům, na kterých se ze zákona mění výše příplatků zastupitelů zohledňující počet obyvatel obce. Obrázek 2  konkrétně zobrazuje takovéto limity v obcích do 1 000 obyvatel, kde se politikům zvedaly příplatky za každých 100 obyvatel v obci. 1 Docházelo proto k tomu, že například uvolněný starosta obce se 698 obyvateli obdržel dle zákona a příslušné vyhlášky v roce 2017 měsíčně 39 088 Kč, zatímco starosta obce se 701 obyvatelem dostával 40 535 Kč. To, zda se potenciální kandidát nachází v obci oněco menší nebo větší lze považovat za veskrze náhodný jev, jelikož se velikost obyvatelstva mění kolem limitů v čase. Obrázek 1: Podíl vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva nad 30 let podle velikosti obce Poznámky: Přerušovaná čára v grafu zachycuje odhad podílu obyvatelstva obce nad 30 let svysokoškolským vzděláním, počítaný jako klouzavý průměr s automaticky zvoleným rozpětím. Šedá plocha kolem odhadu je 95% interval spolehlivosti. 1 Od roku 2018 byly příplatky za každých 100 obyvatel zrušeny. Nový systém odměňování zastupitelů definuje 11 kategorií velikosti obce s fixně stanovenými platy zastupitelů v každé kategorii.   5 


































































































   5   6   7   8   9