Page 14 - IDEA Studie 12 2018 Dopady danove reformy
P. 14

 Zaměstnanci 500000 1500000 2500000 3500000 Změna průměrných daňoHvrýucbýhziskarzesepb. hrnubaá mzazdma (ěKsčtrnočanně)ce je zobrazena v Grafu 4 . Pro skupinu zaměstnanců s nejnižšími příjmy, která představuje významnou část zaměstnanců, by daňová Změna ATR mezi OSVČ Změna ATR mezi zaměstnanci novela průměrnou daňovou sazbu nezměnila. Naše výsledky ukazují, že novela by pro typického zaměstnance (tj. zaměstnance, který platí pojištění a odvádí nenulové daně) znamenala pokles ATR o 0,8 procentního bodu. Graf 4: Změna průměrných daňových sazeb (ATR) mezi zaměstnanci Změna ATR (procentních bodů) Zm -4 -2 0 2 -4 -3 -4 -2 0 2 Změna ATR (procentních bodů) 0 500000 1000000 1500000 0 0.2 0.4 0.6 Hrubá mzda (Kč/rok) Podíl poplatníků OSVČ Graf 5 zachycuje změnu ATR pro OSVČ s podnikáním jako hlavní činností simulovanou na reálných datech. Pro skupinu s nejnižšími příjmy by novela velkou změnu nepřinesla. Předně by u ní nedošlo ke změně odvodů na obě pojištění, protože by i po změně OSVČ odváděly pojistné vypočítané z minimálního základu pro výpočet sociálního a zdravotního pojištění. Zároveň by se této skupiny nedotkl ani růst daňové sazby, protože tato skupina daň z příjmu neplatí.16 U vyšších hrubých zisků OSVČ pak Graf 5 odpovídá dopadu novely na typizovaného jedince, který ukazuje Graf 3 . Nejvýhodnější se novela jeví pro skupinu OSVČ s hrubým ziskem kolem 217 000 Kč ročně, kterým by se ATR snížila zhruba o 2 procentní body. Nejčastěji, v případě 30 % OSVČ, by šlo o snížení sazby ATR o 1,6 procentního bodu. 16 Dušek, Kalíšková a Münich (2013) odhadují, že mezi OSVČ je asi 13 % osob, které neplatí daň z příjmu a zároveň odvádí pojistné na sociální a zdravotní pojištění z minimálního základu. 12 


































































































   12   13   14   15   16