Page 19 - IDEA Studie 14 2017 Rodinna politika ve volebnich programech
P. 19

I D E A P R O V O L B Y 2 0 1 7 Rodinná politika ve volebních programech: přehled a rozbor
  Otázka č. 9: Flexibilita forem práce. Je dostupnost flexibilních forem práce (včetně částečných úvazků, práce z domova,...) dostatečná nebo se jedná o problém? Je žádoucí tento problém řešit opatřením na úrovni státu? Jak?
Shrnutí programů stran:
O potřebě zvýšení dostupnosti flexibilních forem práce hovoří programy pěti politických stran (KDU-ČSL, KSČM, Realisté, SZ, TOP 09). KSČM zůstává jen u záměru zvýšit nabídku pružných pracovních úvazků bez konkrétnějšího návrhu. TOP 09 chce pak zvýšit dostupnost částečných úvazků a práce z domova a zavést institut sdílených pracovních míst. KDU-ČSL navrhuje zavést daňové zvýhodnění flexibilních a zkrácených úvazků. SZ navrhuje zavést daňové úlevy zaměstnavatelům, kteří budou nabízet částečné a flexibilní úvazky (například práci na dálku) pro rodiče předškolních dětí. Realisté požadují dotaci ve výši 500 Kč měsíčně za každý zkrácený úvazek (v rozsahu 0,3–0,8), který zaměstnavatel vytvoří pro matky s dětmi, seniory a osoby pečující o své blízké. Poslední stranou, která zmiňuje problematiku flexibilních úvazků, je ODS, která navrhuje smluvní volnost v pracovně-právních vztazích včetně deregulace home-office, krátkodobých a vedlejších pracovních úvazků.
Komentář:
Na zkrácený úvazek pracuje v ČR pouze 9 % žen, zatímco průměr EU je 32 % (Kalíšková, 2017). Zkrácené a flexibilní úvazky jsou přitom častým požadavkem žen s malými dětmi, když zvažují návrat na trh práce. Problematika flexibilních forem práce se v současné době dostala i do veřejné debaty a programy politických stran toto odráží. Strany jsou často nekonkrétní v tom, jakou formou bychom zvýšení dostupnosti částečných úvazků měli dosáhnout (KSČM, TOP 09). Pokud poskytují konkrétní návrh, mluví o nějaké formě daňového zvýhodnění flexibilních a zkrácených úvazků (KDU-ČSL, Realisté, SZ), což by mělo zaměstnavatele motivovat k nabízení těchto forem práce a zvýšit jejich výhodnost i pro ženy.
Snížení daňového zatížení částečných úvazků je velmi důležitým krokem, pokud chceme jejich využívání rozšířit. Zkrácené úvazky totiž nejsou u nás nijak daňově zvýhodněny a platí pro ně tedy stejně vysoké odvody jako pro úvazky plné. Zkrácené úvazky jsou tedy pro zaměstnavatele i pro ženy samotné často nevýhodné. Díky vysoké mzdové mezeře mají ženy nižší platy než muži, čistá mzda při zkráceném úvazku je u nich většinou příliš nízká na to, aby pokryla vysoké fixní náklady na dopravu, na péči o děti atd. Daňový systém navíc ženy s pracujícími manžely zatěžuje vysokými participačními sazbami, které jsou způsobené především vysokou slevou na manželku/manžela s nízkými příjmy (Šatava, 2016).
Shrnutí programů stran:
V této otázce většina volebních programů mlčí. Pouze SZ hovoří o zapojení obou rodičů do výchovy jako o jednom z hlavních úkolů rodinné politiky, kterého chtějí dosáhnout pomocí finančního
 Otázka č. 10: Role otců v péči o děti. Je žádoucí na úrovni státu motivovat otce k většímu zapojení do péče o děti?
19
























































































   17   18   19   20   21