Page 7 - IDEA Studie 1 2018 Co skryvaji znamky
P. 7

Standardizované Scio testy použité u přijímacího řízení na střední školy jsou tři: matematika, český jazyk a obecné studijní předpoklady. Kromě testů žáci vyplnili dotazník, který zjišťoval postoje k předmětům a ke škole, známky z posledního vysvědčení (tedy z pololetního vysvědčení v 9. ročníku) a úroveň prožívaného stresu během různých školních situací. Ačkoliv odpovědi na otázky nebyly součástí přijímacího řízení a vyplnění nebylo povinné, přesto je zodpovědělo 71,6 % dívek a 72,3 % chlapců. V této studii u jednotlivých žáků srovnáváme skóre v testech Scio použitých v přijímačkách a známky v matematice a českém jazyce na posledním pololetním vysvědčení.5
Oproti testům je známkování na vysvědčení v kompetenci učitelů a je tedy neanonymní. Ministerská vyhláška6 stanovuje, že známky na vysvědčení mají reflektovat zejména dosaženou úroveň vzdělání žáka vzhledem k očekávaným výstupům v jednotlivých předmětech, vzhledem kvzdělávacím a osobnostním předpokladům a věku žáka. Klasifikace může zohledňovat i přístup žáka ke vzdělávání a další souvislosti ovlivňující jeho výkon. Směrnice ke známkování žáků tedy není jednoznačná. Společensky převažující interpretace však považuje známky na vysvědčení zaohodnocení dosažených akademických kompetencí žáka, byť mohou zohledňovat i další aspekty osobnostní a chování (nejde o známku z chování).
3. Zjištění
Výzkumný soubor zahrnoval data testovaných žáků z prvního testového dne, kteří vyplnili dotazník, a to ze čtyř krajů, kde bylo použití testů Scio povinné. Jednalo se o 2 563 dívek a 2 317 chlapců, tedy o 4 880 žáků v posledním ročníku základní školy případně v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.
Grafy 1a a 1b ukazují relativní četnost známek dívek a chlapců v českém jazyce a v matematice. Výsledky jsou v souladu se závěry Strakové (2006): Dívky dosahují v obou předmětech v průměru lepších známek a výrazný rozdíl v četnostech známky 1 navíc není dorovnán v četnosti sousední známky 2, ale až v četnostech známky 3.
5 Údaje z testů byly anonymizovány identifikačním kódem a použití pouze uzavřených otázek umožňovalo automatické strojové, tedy zcela anonymizované, zpracování dat.
6 Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, paragraf 15. Dostupné online například na https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-48#f2901503.
  5



























































































   5   6   7   8   9