Page 13 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 13

distribuce skóre chlapců-jedničkářů je posunuta vůči dívkám-jedničkářkám doprava. To dokládá, že chlapci-jedničkáři v matematice dosahují významně lepších výsledků v testech než dívky-jedničkářky. Obdobně to platí u dvojkařů a trojkařů z matematiky. Naopak v českém jazyce tyto rozdíly nevidíme, přinejmenším ne u jedničkářů. Chlapci-trojkaři v češtině dokonce v průměrných test skóre vychází o něco lépe než dívky. Tyto výsledky jsou v souladu s předcházejícími studiemi, které zjišťují, že známky jsou také tvořeny na základě jiných sociálně-emočních schopností, ve kterých mají dívky v průměru navrch (Matějů a Smith, 2014; Seligman a Duckworth, 2006). Předmětem další analýzy je zjistit, zda se tyto rozdíly ve známkách, při stejných šancích na přijetí, promítají do rozhodnutí žáků přihlásit se na víceleté gymnázium. Výsledky V této části analyzujeme pravděpodobnost toho, zda se dívka či chlapec na osmileté gymnázium přihlásí. Pravděpodobnost zde odpovídá podílu dívek resp. chlapců, kteří podali přihlášku. Rozdíl mezi chlapci a dívkami v této pravděpodobnosti může mít dva navzájem se nevylučující důvody: (i) Dívky mají oproti chlapcům v průměru vyšší šance na přijetí. (ii) Rozhodnutí o podání přihlášky ovlivňují zkreslené informace o šancích na přijetí, což mohou být například známky. Dříve než tyto dva možné důvody prověříme, zaměříme se na rozdíly chlapců a dívek v hlášení se na osmiletá gymnázia a na žákovské charakteristiky, které toto rozhodnutí zřejmě ovlivňují. Již z předchozí sekce víme, že na osmiletá gymnázia se hlásí o 3,4 procentní body vyšší podíl dívek než chlapců (viz sloupec \\\[d\\\] Tabulky 1). Dívky se tedy hlásí s vyšší hrubou pravděpodobností. Pokud pomocí regresního rozkladu zohledníme individuální charakteristiky žáků (počet knih doma, vzdělání rodičů), tento rozdíl představuje 2,9 % (sloupec \\\[a\\\] Tabulky 2). Pokud navíc zohledníme rozdíly v test skóre, je průměrná pravděpodobnost podání přihlášky chlapců nižší o téměř 5 procentních bodů (sloupec \\\[b\\\]). Když naopak zohledníme rozdíly ve známkách, rozdíl v průměrné pravděpodobnosti podání přihlášky mezi chlapci a dívkami zmizí (sloupec \\\[c\\\]). Pokud zohledníme známky i test skóre (sloupec \\\[d\\\]), pravděpodobnost přihlášení je u jedničkářů z matematiky v průměru o 9,6 procentních bodů vyšší než u spolužáků se známkou horší. 11 


































































































   11   12   13   14   15