Page 6 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 6

Školský systém v České republice První březen bývá poslední možností podat v České republice přihlášku na střední školu, a to včetně osmiletých gymnázií. Na ně bylo v roce 2017/18 podáno zhruba 30 000 přihlášek. Vzhledem k tomu, že téměř každý uchazeč podal dvě přihlášky, šlo o zhruba 14 % žáků 5. tříd. Do primy osmiletého gymnázia se pak dostávají přibližně tři pětiny uchazečů, tedy zhruba 9 až 10 % žáků 5. tříd (Obrázek 1). Ostatní žáci pak pokračují na 2. stupni základních škol.4 Obrázek 1: Nově přijatí žáci do víceletých gymnázií   20 % 18 % 16 % 14 % 12 % 10 % 8% 6% 4% 2% 0% 1,40 1,20 1,00 0,80 0,60 0,40 0,20 0,00 První třídy víceletých gymnázií                                        nově přijatí celkem podíl dívky/chlapci     Pokud jde o genderové rozdíly, je zastoupení dívek na osmiletých gymnáziích 53 %, což je rozdíl ještě poměrně malý.5 Tento rozdíl se však s věkem respektive ročníky prohlubuje. Na šestiletých gymnáziích studuje již 58 % dívek a na čtyřletých gymnáziích je podíl dokonce 63 %. Naopak ve středních školách s výučním listem dominují chlapci (Obrázek 2). Tato studie se zaměřuje pouze na přechod žáků na osmiletá gymnázia. Analýzu zde zjednodušuje skutečnost, že na konci 5. ročníku nedochází k jiné selekci, která by mohla mít genderová specifika, a mohla by výsledky zkreslovat. Nicméně je pravděpodobné, že 4 Pouze malé procento žáků má v průběhu 2. stupně ZŠ možnost přestoupit na šestileté gymnázium. 5 Viz Obrázek 1 pro vývoj podílu dívek nastupujících do prvních ročníků víceletých gymnázií.  4 2005/06 2006/07 2007/08 2008/09 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 2016/17 2017/18 % nově přijatých podíl dívky/chlapci 


































































































   4   5   6   7   8