Page 8 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 8

Mechanismus, jak se rozdílné sociálně-emoční schopnosti žáků a dívek promítají do známek a následně do jejich ambicí a rozhodnutí o podání přihlášky vysvětlíme v následující sekci. Rozhodnutí přihlásit se Přechod na víceletá gymnázia obnáší dvě rozhodnutí: (i) rozhodnutí žáka a jeho rodičů podat přihlášku na osmileté gymnázium a následně (ii) rozhodnutí gymnázia o (ne)přijetí. Osmiletá gymnázia většinou přijímají žáky na základě skóre z přijímací zkoušky a průměru známek ze základní školy na vysvědčení z pololetí v 5. třídě. Rodiče s žáky znají požadavky školy na přijetí žáků předem a mohou proto šance na přijetí předem odhadovat. I když není možné předem zjistit, jakého výsledku žák dosáhne u přijímacích zkoušek, k odhadu slouží několik signálů. Jde především o aktuální známky a pozici žáka ve třídě, méně již o výsledky v nějakém alespoň přibližně srovnatelném ad-hoc testování a velmi zřídka o úspěch na školních olympiádách a podobných soutěžích. Čím lépe se tyto signály shodují s budoucími výsledky žáka v přijímačkách, tím přesnější odhad poskytují o jeho šancích na přijetí. Známky jako zkreslený signál Při rozhodování o přihlášce na osmileté gymnázium jsou známky často jedinou informací o dovednostech žáka, ke které má žák a rodiče přístup. Žáci kladoucí při odhadu šancí na přijetí příliš velikou váhu na známky své šance podhodnocují, pokud známky jejich kognitivní dovednosti podhodnocují, protože zohledňují i sociálně-emočních dovednosti. Naše analýza nasvědčuje tomu, že k negativnímu zkreslení ambicí dochází v průměru u chlapců, protože jejich známky kromě kognitivních dovedností reflektují i v průměru nižší úroveň schopností sociálně-emočních. Výzkumná data Analýza je založena na datech zCLoSE (Czech Longitudinal Study in Education), longitudinálního šetření v České republice navazujícího na mezinárodní testování žáků 4. tříd TIMSS a PIRLS v roce 2011. TIMSS a PIRLS jsou mezinárodní programy, které testují žáky ve 4 – 5 letých cyklech z matematiky, čtení a přírodovědných předmětů. 6 


































































































   6   7   8   9   10