Page 7 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 7

podobný efekt známek na ambice a rozhodování žáků, který zjišťujeme u přechodu na osmiletá gymnázia, existuje i ve vyšších ročnících při volbě studia na střední a vysoké škole. Obrázek 2: Zastoupení dívek na středních a vysokých školách   70 % 60 % 50 % 40 % 30 % 20 % 10 % 0% Dívky na středních a vysokých školách                                         SOŠ s maturitou Gymnázium SOŠ s výučním listem VŠ      Zkreslený signál známek Co vlastně měří známky a co přijímací testy? U přijímacích testů jsou to zejména výsledky vzdělávání žáka neboli kognitivní dovednosti respektive znalosti. U známek to však tak jednoznačné není. „Hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z posouzení míry dosažení výstupů pro jednotlivé předměty školního vzdělávacího programu“ (Vyhláška č. 48/2005 Sb., §14). Ačkoliv ministerská vyhláška známky velmi úzce spojuje s kognitivními schopnostmi, umožňuje ve známce zohlednit i přístup žáka ke vzdělávání. Řečeno jinak, do známek z předmětů mohou vstupovat i sociálně-emoční schopnosti žáka jako jsou píle, svědomitost, trpělivost, pozornost atp. Není pochyb o tom, že tyto schopnosti jsou pro úspěch žáka v dalším vzdělávání také důležité. Zároveň však přispívají k genderovým klasifikačním rozdílům i v případech stejně kognitivně disponovaných žáků (Falch a Naper, 2013; Matějů a Smith, 2014). Rozdíly v průměrných známkách mezi chlapci a dívkami je možné částečně vysvětlit tím, že chlapci v průměru zaostávají zadívkami právě vsociálně-emočních schopnostech (Seligman a Duckworth, 2006). Pokud jsou známky vnímány pouze jako míra kognitivních dovedností, kognitivní dovednosti dívek v průměru nadhodnocují (resp. je podhodnocují u chlapců). 5 


































































































   5   6   7   8   9