Page 9 - IDEA Studie 1 2019 Dopady znamek na vysvedceni
P. 9

Šetření CLoSE na tato šetření navázalo a provedlo testování těch samých žáků v roce 2012 na konci 5. třídy. Z celkového počtu 4 578 žáků testovaných ve 4. třídě bylo o rok později dotazováno 3 681 žáků. Šetření CLoSE v roce 2012 bylo zacíleno především na přechod žáků z 5. tříd na osmiletá gymnázia. Součástí šetření byly proto detailní otázky v rámci dotazníku žáků ohledně přihlášení se na osmiletá gymnázia, přípravy na přijímací zkoušky a následné úspěšnosti na přijímačkách. Hlavní charakteristiky, spolu sostatními hlavními deskriptivními proměnnými, ukazuje Tabulka 1. Dle dotazovaného vzorku žáků v CloSE se na osmiletá gymnázia přihlásilo 20 % žáků 5. tříd a 12 % žáků bylo přijato. Pravděpodobnost přijetí přihlášených tedy byla 60 %. Ačkoliv se na osmiletá gymnázia hlásilo o 3,4 procentního bodu více dívek než chlapců, absolutní pravděpodobnosti přijetí byly u chlapců a dívek stejné. Dívky a chlapci se také shodují v důvodech, které je vedly k přihlášení se. Ve většině případů se přihlásili, protože to chtěli oni samy nebo/a jejich rodiče. Tabulka 1: Základní charakteristiky testovaných žáků             Podíl přihlášených (%) Podíl přijatých (%) Průměrné skóre z matematické gramotnostia) Průměrné skóre z čtenářské gramotnostia) Průměrná známka z matematiky Průměrná známka z češtiny Podíl dětí, které mají v oblibě matematiku (%)b) Podíl dětí, které mají v oblibě češtinu (%)b) Dohromady (a) 20,0 12,0 0 (1) 0 (1) 1,81 (0,86) 1,96 (0,87) 60,3 33,0 Dívky (b) 21,07 12,6 -0,09 (0,97) 0,05 (0,99) 1,78 (0,82) 1,78 (0,81) 54,6 39,1 Chlapci (c) 18,3 11,5 0,08 (1,02) -0,05 (1,01) 1,84 (0,89) 2,12 (0,90) 65,7 27,3 Rozdíl (b) – (c) -3,4 \\\[1,32\\\] -1,1 \\\[1,07\\\] 0,17 \\\[0,04\\\] -0,10 \\\[0,05\\\] 0,07 \\\[0,03\\\] 0,34 \\\[0,03\\\] 11,1 \\\[1,6\\\] -11,8 \\\[1,5\\\]  Zdroj: Vlastní výpočty na základě TIMSS a PIRLS 2011, a CLoSE. Poznámky:  Standardní chyby testu rozdílných průměrů jsou vhranatých závorkách a standardní odchylky parametrů v oblých závorkách. Statisticky významné rozdíly mezi chlapci a dívkami jsou vyznačeny tučně.  a) Skóre v testech z matematiky a češtiny jsou normalizované, s průměrem nula a standardní odchylkou jedna.  b) Podíl dětí, které uvádí, že matematika (příp. čeština) je jejich nejvíc nebo spíše oblíbený předmět. 7 


































































































   7   8   9   10   11