Page 8 - IDEA Studie 21 2016 Snizeni emisi sklenikovych plynu
P. 8

k dlouhodobé strategii de-karbonizace Evropské unie, tzv. EU Energy Roadmap for Moving to a Competitive Low-Carbon Economy in 2050 (EC 2011), která stanovuje cíl snížit do roku 2050 emise skleníkových plynů o 80–95 % oproti úrovni z roku 1990. Ministerstvo životního prostředí České republiky (MŽP) proto připravuje návrh tzv. Antifosilního zákona, který by pomohl snížit do roku 2050 emise skleníkových plynů o 80 % oproti roku 1990. Jako podkladový materiál pro probíhající diskuse byla zpracována Studie dopadů Antifosilního zákona (MŽP 2016), která predikuje strukturu výroby a užití paliv, včetně vyvolaných finančních výdajů a externích nákladů do roku 2050 pro tzv. Koncepční scénář (definovaný SEK) a Nízkoemisní scénář (reflektující Energy Roadmap).
Předkládaná studie navazuje na zmíněnou podkladovou studii MŽP (2016), ale využívá odlišnou metodologii. Zatímco studie MŽP (2016) odvozuje náklady zvyvolaných investičních a provozních požadavků elektroenergetické teplárenské soustavy pomocí inženýrských přístupů a s ohledem na zajištění energetické soustavy2, v naší analýze využíváme optimalizační model TIMES-CZ, jehož cílem je nalézt ekonomicky nejvýhodnější řešení. Referenční scénář této studie představuje tzv. Koncepční scénář (MŽP 2016) založený na optimalizovaném scénáři SEK (MPO 2015b) a scénáře politiky reflektují předpoklady a podmínky Nízkoemisního scénáře (MŽP 2016), pro který jsme vytvořili tři varianty.
Prostřednictvím modelu TIMES-CZ3 tedy predikujeme ve čtyřech scénářích vývoj struktury technologií pro výrobu elektřiny a tepla, užití paliv a obnovitelných zdrojů energie, emisí skleníkových plynů a znečisťujících látek, celkové náklady energetické bilance, investiční náročnosti, a v konečném důsledku také externí náklady. Analýza pokrývá období 2020-2050, přičemž referenčním rokem modelu je rok 2012.
 2 Zpracovatel EGÚ Brno, a.s.
3 TIMES-CZ je energetický, technologicky orientovaný, dynamický model, který hledá optimum celkových společenských nákladů výroby energií a energetických služeb.
6





























































































   6   7   8   9   10