Page 7 - IDEA Studie 2 2018 Nazvy firem
P. 7

Data a metodologie Data o firmách pro naši analýzu pocházejí z databáze Amadeus.7 Pro hodnocení firemní výkonnosti využíváme tří indikátorů: růstu tržeb, růstu přidané hodnoty a výnosu z aktiv (ROA). Z hlediska odvětví firmy dělíme na ty z oblasti „služeb“ a z oblastí „jiných než služby“. Abychom předešli nežádoucímu ovlivnění výsledků, vylučujeme z analýzy některá primární odvětví, která mohou být výrazně ovlivňována národní regulací, vynecháváme firmy s chybějícími údaji o velikosti, nekonzistentními finančními výkazy, firmy neaktivní a firmy v horním a dolním 1% rozdělení velikosti. Rozlišujeme firmy ze tří jazykových oblastí:  Germánská oblast: Rakousko (AT), Dánsko (DK), Irsko (IE), Německo (DE), Nizozemsko (NL), Norsko (NO), Švédsko (SE) a Velká Británie (GB).  Románská oblast: Belgie (BE), Francie (FR), Itálie (IT), Portugalsko (PT), Španělsko (SP) a Rumunsko (RO).  Slovanská oblast: Česká republika (CZ), Polsko (PL) a Slovensko (SK). Pracujeme s následujícími charakteristikami firemních názvů:  Pořadí společnosti podle abecedy měřené percentilem8 v rámci dané země. Jako alternativu používáme indikátor toho, zda název firmy začíná na písmena z počátku abecedy: A, B nebo C.  Počet okluziv (hlásky B, C, D, G, K, P, Q a T) na počátku a uvnitř jména firmy.  Z obsahového hlediska zkoumáme přítomnost „národních“ klíčových slov, která mohou být spojena s vlastenectvím a přítomnost slov, která lze najít v anglickém slovníku (pro neanglicky hovořící země). „Národní“ klíčová slova zahrnují anglická i národní jména zemí a jména velkých měst (například Slovakia, Slovensko, Bratislava a Košice pro Slovensko).  Data „Analyse Major Databases from European Sources“ sestavuje Bureau Van Dijk ze standardizovaných komerčních dat. Tato databáze pokrývá obchodované i neobchodované společnosti všech velikostí a ze všech odvětví a představuje nejlepší dostupný zdroj dat o firmách v EU. Pro účely studie kombinujeme několik verzí databáze, abychom pokryli období let 1995 – 2012. 8 Percentily rozdělují abecedně řazený seznam firem na 100 stejně velkých skupin. 5 7 


































































































   5   6   7   8   9