Page 7 - IDEA Studie 4 2015 Platy ucitelu
P. 7

Motivace
Téma kvality českého vzdělávacího systému a kvality výsledků vzdělávání je stále intenzivněji českou veřejností vnímáno jako téma důležité. Vedou se diskuse o podstatě a příčinách propadu průměrných výsledků českých žáků v mezinárodních srovnáních během posledních dvou dekád. Ve světle poznatků zahraničních5 ačeských6 studií roste širší povědomí o tom, že kvalita vzdělávání výrazným způsobem přispívá k dlouhodobému růstovému potenciálu země.
Zcela určující je pro kvalitu výsledků školního vzdělávání v té které zemi kvalita učitelů.7 A významným, byť ne jediným faktorem spoluurčujícím kvalitu učitelů, je úroveň a struktura učitelských platů.8 V mezinárodním srovnání, poměřováno s platy vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců v příslušné zemi, patří platy českých učitelů dlouhodobě k nejnižším nejen v rámci EU, ale i v rámci hospodářsky nejvyspělejších zemí OECD (viz. Graf 1). Spolu s Českem vykazují velmi nízké relativní učitelské platy ještě Slovensko, Maďarsko a Rakousko. Jde možná o jakési institucionální dědictví bývalého Rakouska-Uherska, které zformovalo podobu školství, jež je v řadě ohledů v systémech těchto zemí patrná dosud.
  160% 140% 120% 100%
80% 60% 40% 20%
0%
Graf 1: Mezinárodní srovnání poměru průměrného platu učitelů prvního a druhého stupně základních škol k platu ostatních vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců (2012) (v %)
           1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
Zdroj: OECD Education at a Glance 2014
   5 Např. Krueger a Lindahl (2001), Hanushek a Woessmann (2009, 2011). 6 Např. Münich, Straka, Ondko (2012), Münich a Protivínský (2014).
7 Hanushek a Rivkin (2006).
8 Vtextu této studie používáme pojem „plat“ vobecném významu pravidelné finanční odměny za práci v pracovním poměru. Termínem „plat“ tedy nutně neoznačujeme odměňování pouze ve veřejném sektoru, pro který se v administrativní praxi hovoří o „platech“, zatímco v soukromém sektoru se hovoří o „mzdách“.
5
SVK HUN CZE AUT ITA USA NLD NOR FRA CHL SVN EU21 IRL SWE POL EST OECD GBR BEL ISR DEU FIN GRC DNK AUS NZL CAN TUR LUX ESP PRT KOR




















































































   5   6   7   8   9