Page 8 - IDEA Studie 4 2015 Platy ucitelu
P. 8

Náklady na učitelské platy tvoří zdaleka největší položku veřejných výdajů v každém vzdělávacím systému. Ne náhodou vykazuje Česká republika jeden z nejnižších podílů výdajů na regionální školství na HDP mezi zeměmi OECD (viz. Graf 2).
  8.0 7.0 6.0
% 5.0 4.0 3.0 2.0 1.0 0.0
Graf 2: Veřejné a soukromé výdaje na regionální školství jako podíl na HDP (2012) (v %)
                                                                                Zdroj: OECD Education at a Glance 2014
Na regionální školství9 český státní rozpočet v roce 2014 vydal v položce běžných výdajů 86,6 mld. Kč, z čehož náklady na platy představovaly 93 %, přičemž dominantní podíl na platech mají právě pedagogičtí pracovníci.10,11 Zvýšení průměrných platů učitelů o pouhé jedno procento tak pro státní rozpočet představuje dodatečné náklady v řádu 3⁄4 miliardy Kč. Výraznější plošné a dlouhodobě udržitelné zvýšení relativních učitelských platů je tedy z pohledu dlouhodobě strukturálně deficitních veřejných financí poměrně obtížné.
Mezi zeměmi existují velké rozdíly v zájmu mladých lidí o učitelskou profesi. Grafy 3a a 3b poskytují mezinárodní srovnání zájmu o učitelskou profesi mezi patnáctiletými žáky (v rámci šetření PISA 2009). Srovnání je prezentováno zvlášť pro žáky s nadprůměrnými a podprůměrnými výsledky v testech matematické gramotnosti. Graf 3a zahrnuje všechny žáky, Graf 3b pouze ty, kteří vyjádřili ambici získat vysokoškolské vzdělání. Je zřejmé, že ambice stát se učitelem je mezi českými patnáctiletými žáky v mezinárodním srovnání velmi nízká (opět spolu se zeměmi bývalého Rakouska-Uherska) a u těch, kteří aspirují na vysokoškolské vzdělání, výrazně vyšší zájem vykazují podprůměrně disponovaní žáci.12
9 Regionální školství zahrnuje segment mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol.
10 Provozní výdaje (kromě platů pedagogických pracovníků) a investiční výdaje hradí zřizovatelé, což jsou v případě naprosté většiny základních veřejných škol obce.
11 Relativně nízký podíl výdajů na učitelské platy v Česku v mezinárodním srovnání se odvíjí i od vyššího podílu ostatních provozních výdajů ve školství, což zřejmě souvisí s velkým počtem malých škol, což zvyšuje fixní náklady na školu.
12 Obdobnou situaci lze pozorovat i u jiných typů gramotnosti než je matematická.
 6
ISL DNK NZL NOR ISR BEL USA KOR MEX IRL FRA SVN SWE FIN
OECD... CHL NLD CHE EU21... AUS AUT GBR OECD... ESP POL PRT CAN EST DEU
ITA JPN CZE
HUN SVK TUR



















































































   6   7   8   9   10