Page 6 - IDEA Studie 4 2016 Netransparentnost verejnych zakazek
P. 6

Naše databáze se ve výsledku skládá z víc než 78 tisíc veřejných zakázek. Celkový objem zakázek obsažených v souboru dosahuje 1 750 mld. Kč.1 Můžeme počítat s tím, že opřibližně stejném objemu veřejných prostředků se pomocí Věstníku veřejných zakázek neinformovalo, protože proběhly vrežimu legislativních výjimek nebo v režimu zakázek malého rozsahu. Zakázky v naší databázi zadalo řádově víc než 8 tisíc zadavatelů a dodávalo je přes 20 tisíc dodavatelů.2
V tabulce 1 ukazujeme počty a objemy zakázek podle třech nejzákladnějších členění – podle hlavního předmětu zakázek, podle typu řízení, ve kterém byly zakázky zadány, a podle příslušnosti zakázek celostátnímu nebo regionálnímu či místnímu zadavateli. Tyto popisné charakteristiky determinují, jaký legislativní režim reguluje zadávání zakázek. Pro detailnější popis dostupných dat o veřejných zakázkách je na místě doporučit Výroční zprávy o stavu veřejných zakázek v ČR, které poskytují vyčerpávající popis souboru zakázek ze stejného zdroje, který používáme pro naši analýzu.
Dalším členěním, podle kterého popisujeme náš soubor, je členění podle hlavního předmětu zakázek. Podle počtu zakázek je zde nejvíce stavebních prací a nejméně dodávek. Pokud ale přihlédneme k finančnímu objemu, jsou stavební zakázky zastoupeny ještě výrazněji. Na celkovém objemu veřejných zakázek se stavební zakázky podílejí víc než 56 procenty. Dodávky tvoří pouze jednu pětinu finančního objemu zakázek. Prováděných zakázek na služby je také přibližně jedna pětina. Naše analýza přihlíží k relativní významnosti stavebních zakázek a podrobně zkoumá především jejich legislativní limity.
Zhlediska použitého typu řízení bylo jiné než nejtransparentnější otevřené řízení použito v 43,5 % případů, i když dle objemu jsou až dvě třetiny zakázek zadané v otevřeném řízení. Zjednodušené podlimitní řízení, jenž je nejvíc závislé na nastavení finančních limitů, bylo v našem vzorku používáno v 21,8 % případů. Jak však dokládá Výroční zpráva o veřejných zakázkách za rok 2015, důležitost zjednodušeného podlimitního řízení výrazně roste a v roku 2014 reprezentoval tento typ řízení 29 % všech zadaných zakázek ve Věstníku veřejných zakázek.
1 Objem a počet zakázek v našem datovém souboru je v porovnání s oficiální databází MMR nižší. Rozdíl může plynout z důvodu nedohledatelnosti údajů o cenách zakázek nebo jiných údajů, kvůli kterým jsme zakázky do našeho souboru nezařadili. Rozdíl ve velikosti databází nemá vliv na prezentované výsledky, a naopak činí je více významnými, protože pomocí naší databáze poukazujeme pouze na dolní mez popisovaných jevů.
2 Přesné údaje o počtech zadavatelů a dodavatelů není možné spočítat kvůli určité míře chybovosti databáze.
 4




























































































   4   5   6   7   8