Page 11 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 11

méně (5,1 %). Avšak růst mediánové hodnoty (6,1 %) se růstu průměrných platů učitelů blížil.13 Dá se tedy konstatovat, že růst dlouhodobě velmi nízkých učitelských platů během roku 2017 spíše pouze držel krok s růstem ostatních platů a mezd. Mezera mezi průměrnými platy učitelů a platy ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků veřejného sektoru se v roce 2017 dokonce o něco málo ještě zvýšila na 21,8 % (viz sloupce 3 a 6 panelu B Tabulky 1). Mezera u mediánových platů je sice výrazně nižší (cca 10 %) než mezera v platech průměrných, ale to je dáno tím, že mediánové platy nejsou ovlivněny relativně malým podílem velmi vysokých platů ve vysokých řídicích pozicích. Ve srovnání se mzdami vysokoškolsky vzdělaných pracovníků podnikatelského sektoru je tato mezera ještě výraznější (Tabulka 1 tento údaj neuvádí). Podíl vysokoškolsky vzdělaných pracovníků podnikatelského a veřejného sektoru s platem vyšším, než je mediánový plat učitelů, se v roce 2017 vpodstatě nezměnil, pouze se mírně změnila situace různých věkových skupin (Graf 2). Stejně jako v roce 2016, i v roce 2017 mělo celých 80 % vysokoškolsky vzdělaných pracovníků podnikatelského a veřejného sektoru ve věku 50–59 let plat vyšší, než byl mediánový14 plat stejně starých učitelů ZŠ (viz Graf 2).15 Zatímco situace učitelů středního věku 30-39 a 40-49 let se meziročně mírně zlepšila, u nejmladších učitelů 20- 29 let se situace naopak mírně zhoršila. Za více než dekádu se tedy relativní platová pozice učitelů zlepšila pouze v případě poměrně malé skupiny nejmladších učitelů, a to jednorázově a skokově v roce 201116. Rok 2017 žádnou výraznější změnu nepřinesl a platová atraktivnost učitelské profese tedy nadále zůstává na mezinárodně velmi nízké úrovni. 13 Mediánová hodnota mezd udává plat prostředního pracovníka, pokud jsou pracovníci seřazeni podle výše mzdy. Růst mediánů mezd v podnikatelském sektoru je pro srovnání růstu učitelských platů vhodnější, než růst průměrné mzdy, který jsou ovlivňovány i změnami na úrovni vysokých mezd řídících pracovníků, které jsou s platy učitelů nesrovnatelné. 14 Učitelské platy veřejných škol jsou velmi rovnostářské, takže v rámci věkové skupiny jsou platy většiny učitelů blízké jejich mediánové hodnotě. 15 Výpočet je složen z výsledků dílčích srovnání situace jednotlivých demografických skupin vymezených věkem, pohlavím a regionem. Je tak zohledněna skutečnost, že věkové, genderové a regionální proporce počtů učitelů se od proporcí počtů ostatních vysokoškolsky vzdělaných pracovníků liší. Například v Praze jsou průměrné platy výrazně vyšší než ve zbytku země a má tedy smysl srovnávat učitele v Praze s ostatními pracovníky v Praze. Podobně podíl starších osob mezi učiteli je vyšší než v populaci ostatních pracovníků, takže srovnání celkových průměrů by platy učitelů nadhodnocovalo. A konečně, platy žen jsou v ČR výrazně nižší než platy mužů. Většina učitelů jsou ženy, které je vhodnější srovnávat se ženami a ne s muži. 16 Srovnatelná časová řada z data ISPV je dostupná od roku 2011. 9  


































































































   9   10   11   12   13