Page 14 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 14

 Graf 4: Rozložení podílu roční odměny \[%\] na ročním hrubém platu vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců veřejného sektoru roce 2017 9. decil 3. kvartil průměr medián       1. kvartil 1. decil  25 20 15 10 5 0                                             Zdroj: Vlastní výpočty na základě ISPV. 20–29 30–39 všichni s VŠ 40–49 50–59 60+ Věkové skupiny odborní prac. v admin. s VŠ učitelé ZŠ    Protože skupina všech vysokoškolsky vzdělaných pracovníků veřejného sektoru zahrnuje mnoho velmi odlišných profesí, je otázkou, nakolik jsou rozdíly dány spíše rozdíly mezi profesemi než rozdíly v rámci profesí. Proto Graf 4 navíc dokresluje situaci v jedné konkrétní profesi – vysokoškolsky vzdělaných odborných administrativních pracovníků. Mezi nimi jsou rozdíly v podílu odměn také vyšší než u učitelů. Průměrný podíl u nich klesá s věkem ještě výrazněji, než u učitelů. Je to dáno poměrně vysokým podílem odměn u mladších skupin administrativních pracovníků, jejichž průměrný podíl dokonce převyšuje průměr všech podobně starých vysokoškolsky vzdělaných pracovníků veřejného sektoru. III. Proces zvyšování učitelských platů O zvyšování učitelských platů v konečném kroku rozhodují vlády formou usnesení. Provnějšího pozorovatele, včetně zainteresovaných učitelů a zájemců o učitelskou profesi, je však proces zvyšování platů poměrně nepřehledný. Přehlednost, srozumitelnost a předvídatelnost komplikují mimo jiné následující skutečnosti: (i) Proces zvyšování učitelských platů není často sladěn sprocesem vzniku střednědobého výhledu státního rozpočtu (na příští rok + dva bezprostředně následující roky) předkládaného vládou Sněmovně spolu s návrhem zákona o státním rozpočtu. Důsledkem je, že mnohdy ministerstvo školství (MŠMT) či vláda sice avizují záměr zvýšení platů, ale schválený střednědobý výhled 12 % 


































































































   12   13   14   15   16