Page 16 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 16

2017, a to o 15 %, opět cestou zvýšení platových tarifů. Byť se poslední zvýšení mohlo jevit jako výrazné a u mnohých vyvolalo očekávání, že výrazněji přispěje k uzavření platové mezery, nesmí se zapomínat na další důležité skutečnosti: K tomuto zvýšení platů došlo až v listopadu 2017, takže vyšší plat učitelé pobírali pouze dva měsíce z celého roku 2017, tedy pouze jednu šestinu roku 2017. Šlo pouze o zvýšení platů tarifních, nikoliv nutně celkových. Během celého roku 2017 pokračoval výrazný růst platů z let 2015-2016, a to jak ve veřejném sektoru, tak v celé ekonomice. Ve stejném období však vlády výrazně zvyšovaly i platy většiny ostatních pracovníků veřejného sektoru a mzdy dynamicky rostly i v sektoru podnikatelském.21 Důsledkem bylo, že platy učitelů v období 2015–2017 opět spíše jen držely krok s růstem platů ostatních pracovníků, na vysokoškolsky vzdělané pracovníky veřejného sektoru dokonce učitelé dále mírně ztratili.22 Střednědobý výhled Programové prohlášení současné vlády Andreje Babiše z ledna 2018 říká: „Prosadíme více peněz do školství tak, aby se platy učitelů na konci volebního období v roce 2021 dostaly minimálně na 150 procent jejich stávající výše.―23 Situaci však i půl roku poté, na začátku června 2018, komplikuje provizorní vládnutí vlády bez důvěry Sněmovny. Přísliby strany MŠMT z tohoto období se však vztahují především na výhled v krátkém horizontu cca jednoho roku a střednědobý příslib programového prohlášení není zatím příliš akcentován. Věrohodnost krátkodobých slibů navíc snižuje skutečnost, že nejsou zohledněny v rozpočtové strategii sektoru veřejných financí a nebyly ještě promítnuty do střednědobých výdajových rámců státního rozpočtu. Nejbližší slibované zvýšení učitelských platů od ledna 2019 velmi pravděpodobně zajistí pouze udržení tempa s dosavadním růstem platů 21 Růst mezd a platů v období 2015–2016 umožňoval po letech krize solidní hospodářský růst, rostoucí poptávka po práci ze strany zaměstnavatelů, inflaci podporující politika centrální banky a efektivní tlak odborů na všeobecný růst mezd. 22 Je však otázka, zda tento nízký růst nebyl způsoben spíše růstem zaměstnanosti v řadách vysokoškolsky vzdělaných s podprůměrnými mzdami, což mohl být případ nedávných absolventů vysokých škol, kteří měli problém najít práci v letech ekonomické krize. 23 Znění programového prohlášení druhé vlády Andreje Babiše sestavované v době dokončování této studie se liší jen mírně: „Prosadíme více peněz do školství tak, aby se platy učitelů a nepedagogů na konci volebního období v roce 2021 dostaly minimálně na 150 procent jejich výše pro rok 2017.―       14 


































































































   14   15   16   17   18