Page 17 - IDEA Studie 5 2018 Vyssi platy ucitelu
P. 17

v celé ekonomice. MŠMT původně hovořilo o zvýšení učitelských platů od podzimu 2018.24 Posléze byl termín posunut až na počátek roku 2019. Aktuální příslib hovoří o 10% navýšení tarifů. Již méně jasný je příslib ohledně růstu nadtarifních složek. Ve hře je navíc potřeba nezanedbatelného zvýšení počtu učitelů, což by si vyžádalo další finanční prostředky nebo by muselo jít na úkor růstu průměrných platů. Záměry však opět nedostatečně reflektují skutečnost, že v mezidobí, od posledního zvýšení tarifních platů učitelů v listopadu 2017 průměrné mzdy v celé ekonomice velmi dynamicky rostly a nadále porostou. Konkrétně ČNB (2018) resp. MF ČR (2018) pro rok celý 2018 predikují nárůst nominálních mezd v ekonomice o vysokých 7,9 % resp. 7,4 %, což za období od listopadu 2017 bude dělat téměř 10 %. Pokud tedy ke slibovanému zvýšení tarifních platů učitelů od ledna 2019 o 10 % nakonec opravdu dojde, v podstatě opět půjde pouze o držení kroku s ostatními platy. To je vzhledem ke slibu z programového prohlášení velmi malý posun. Navíc berme v potaz extrémně nízkou úroveň učitelských platů, zřetelný problém škol získávat učitele a velmi příznivý vývoj státního a veřejných rozpočtů posledních let, díky mimořádně příznivému ekonomickému růstu. I kdyby náhodou díky nárůstu netarifní složky platy od ledna 2019 vzrostly celkově o 15 %, tímto tempem by Česko dohánělo průměrnou relaci učitelských platů k platům vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v rámci OECD nejméně 15 let. Věrohodnost krátkodobých slibů navíc snižuje skutečnost, že nejsou zohledněny vrozpočtové strategii sektoru veřejných financí a nebyly ještě promítnuty do střednědobých výdajových rámců státního rozpočtu. Dosažení průměrné relace platů učitelů v zemích OECD by vyžadovalo zvýšení výdajů na učitelské platy diametrálně vyšší, než se kterou počítají současné sliby a plány. Potřeba výrazného zvýšení extrémně nízkých učitelských platů byla součástí volebních programů všech významnějších politických subjektů kandidujících do Poslanecké sněmovny v roce 2017. Jak podrobně dokumentuje Münich (2017b), naprostá většina příslibů prezentovaná v obtížně srovnatelné podobě, po převedení na jednotný ukazatel25 poměru platů učitelů k průměrným platům v celé ekonomice, se pohybovala na úrovni dosažení úrovně 130 % až 135 % během volebního období. Dosažení takové úrovně však není nijak ambiciózní, protože by Česká republika i nadále zůstala mezi zeměmi OECD s nejnižší relativní úrovní učitelských platů. 24 Při schvalování státního rozpočtu na rok 2018 Sněmovna v doprovodném usnesení doporučila vládě, aby: „...od 1. 9. 2018 zvýšila platy učitelů o 15 % a ostatních pracovníků ve školství nejméně o 10 % pro dosažení průměrného platu učitele 130 % průměrné mzdy ve státě nejpozději v roce 2020“. Viz: http://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/004schuz/s004085.htm 25 Viz Münich (2017b).   15 


































































































   15   16   17   18   19