Page 13 - IDEA Studie 5 2022 Vyucovaci metody
P. 13

INTENZITA POUŽÍVÁNÍ VYUČOVACÍCH METOD UČITELI A JEJICH VZTAH S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2022  Tabulka 1: Definice vyučovacích metod      Typ metod Přednášení Osvojení Porozumění Testování Poznámka: Zdrojem typologie jsou Učitelské dotazníky k datům PIRLS a TIMSS 2011 Kvantifikované odpovědi učitelů o využívání vyučovacích metod jsme převedli na indexy, které vyjadřují podíl hodin, ve kterých učitel v průměru využil daný typ metod.9 Jedná se tedy o podíl vyučovacích hodin, ve kterých byla daná metoda využita, nikoliv o podíl času ve výuce. Tento podíl v dalším nazýváme intenzitou používání metody výuky. Součet intenzit proto v součtu u jednoho učitele a předmětu dávají více než 100 %. Teoreticky totiž může být každá z metod ve výuce používána na 100 %. V praxi a datech jsou samozřejmě podíly výrazně nižší. Učitelské dotazníky, ve kterých byli učitelé dotazováni na vyučovací metody, a které se dají spárovat s konkrétními třídami, se sbíraly pouze ve 4. ročnících. Žáci od 6. ročníku přecházeli na 2. stupeň ZŠ, kde již většinou mají na různé předměty různé učitele. Jelikož ale testování probíhalo hned na začátku 6. ročníku, neměly by být vzdělanostní výsledky žáků dosažené během 4. a 5. ročníku touto skutečností významně ovlivněny. 9 Odpovědi jsou kvantifikovány takto: Nikdy=0, Občas=0,25, Zhruba v polovině hodin=0,5, Skoro každou hodinu=1. 11 Oblast Čtení Matematika Čtení Matematika Čtení Matematika Vyučovací metody • Čtu žákům nahlas • Žáci sledují výklad o tom jak řešit úlohy • Žádám žáky, aby si četli potichu pro sebe                              Čtení Matematika • Žáci pracují samostatně na úkolu, který jsem jim zadal/a • Žáci se učí nazpaměť pravidla, postupy a fakta • Žáci řeší úlohy (samostatně nebo se spolužáky) pod mým vedením • Žáci vysvětlují, jak porozuměli přečtenému textu • Žáci porovnávají přečtený text se svými zkušenostmi • Žáci vysvětlují svoje odpovědi • Žáci vztahují znalosti, které se učí, k reálným situacím a aplikacím • Žáci píší písemnou práci nebo test týkající se toho, co přečetli    • Žáci píší test nebo kvíz       


































































































   11   12   13   14   15