Page 12 - IDEA Studie 5 2022 Vyucovaci metody
P. 12

INTENZITA POUŽÍVÁNÍ VYUČOVACÍCH METOD UČITELI A JEJICH VZTAH S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2022 Data a metodologie K výzkumu využíváme data z longitudinálního šetření žáků CLoSE (Czech Longitudinal Study in Education)7 při průchodu vzdělávací soustavou od 4. ročníku, kteří se na jaře roku 2011 zúčastnili mezinárodního šetření TIMSS a PIRLS. Náš výzkum se zaměřuje pouze na období od 4. do začátku 6. ročníku ZŠ. Ve 4. a 6. ročníku byli žáci testováni v čtenářských dovednostech a matematice. V každém ze tří ročníků žáci navíc vyplňovali kontextový dotazník. Testování ve 4. ročníku se účastnilo téměř 4 556 žáků ze 177 škol. Většina škol a jejich žáků pokračovala v testování v 5. ročníku, kterého se zúčastnilo 3 703 žáků. Do testování v 6. ročníku bylo z původních žáků 4. ročníku z šetření TIMSS 2011 zapojeno jen 2 867 žáků. Ke snížení počtu došlo hlavně kvůli odchodům žáků na víceletá gymnázia nebo jiné ZŠ, z nichž jen malou část se podařilo udržet v původním vzorku. Tabulka A1 ukazuje, že žáci, kteří zůstali ve vzorku až do 6. ročníku, se v osobních charakteristikách (např. pohlaví, počet sourozenců) v průměru významně neliší od celého vzorku ve 4. ročníku. Mírně se liší charakteristiky učitelů a škol. Tito žáci mají o něco menší podíl vysokoškolsky vzdělaných učitelů (90 vs. 92 %), méně mladých učitelů a jsou z větších škol. Testy TIMSS a PIRLS ve 4. ročníku měří úroveň vědomostí a dovedností žáků. Testy TIMSS a PIRLS jsou více než testy PISA orientovány na kurikulární obsah školní výuky. Test čtenářských dovedností v 6. ročníku byl administrován na začátku školního roku (září až listopad) a byl sestaven z úloh PIRLS a PISA uvolněných pro veřejnost. Testové otázky z matematiky byly z velké části inspirovány testováním TIMSS 2007. Testování v obou ročnících se tedy zaměřovalo na obdobné dovednosti a testovalo se podobnými instrumenty. Pro měření vzdělanostního pokroku výsledků testů standardizujeme.8 Na otázky ohledně vyučovacích metod odpovídali učitelé pro každý ze dvou testovaných předmětů zvlášť. Pro každý přístup učitelé vybírali z nabídky intenzity jeho využití v hodině: nikdy, občas, zhruba v polovině hodin, skoro každou hodinu. V analýze zkoumáme čtyři typy vyučovacích metod: (1) přednášení, (2) osvojování, (3) porozumění, (4) testování. Tabulka 1 detailně popisuje, jaké metody mezi ně patří. Metody v obou předmětech se mírně liší, nicméně naším cílem je v obou předmětech zachytit co nejpodobnější koncepty. 7 http://czechlongitudinal.blogspot.com/ 8 Ačkoliv použité testové instrumenty nebyly na měření pokroku přímo koncipovány, výsledky jsou robustní na specifikaci, ve které neměříme pokrok, ale pouze výsledky v šesté třídě (Graf A2). 10    


































































































   10   11   12   13   14