Page 17 - IDEA Studie 5 2022 Vyucovaci metody
P. 17
INTENZITA POUŽÍVÁNÍ VYUČOVACÍCH METOD UČITELI A JEJICH VZTAH S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2022 Graf 3: Intenzity používání vyučovacích metod ve čtení a v matematice (podíl vyučovacích hodin, ve kterých byla daná metoda učiteli v průměru využívána) 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 78 72 72 67 61 59 54 75 73 74 74 55 39 35 27 35 Přednášení Osvojení Evropa: Česká republika: Porozumění Matematika Matematika Testy Čtení Čtení Poznámky: Podíl vyučovacích hodin, ve kterých byla metoda v průměru ve čtení a v matematiku použita učiteli ve 4. ročníku. Učitelé metody mohou kombinovat, proto jejich součet přesahuje 100 %. Definice vyučovacích metod viz Tabulka 1. Graf 4 zobrazuje, jak se čeští učitelé v intenzitě využívání vyučovacích metod liší navzájem. Krabicový graf, kromě mediánu (střed obdélníku), ukazuje hranici spodní a horní čtvrtiny (kvartil) intenzity využívání dané metody (okraje obdélníku). Rozdíly intenzit přednášení, osvojení a porozumění se pohybují kolem 20 procentních bodů, což není výrazný rozdíl. Graf 4: Intenzity využívání vyučovacích metod mezi českými učiteli (podíl vyučovacích hodin, ve kterých byla daná metoda učiteli v průměru využívána) 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0 Přednášení Osvojovávání Porozumění Testování 75. percentil průměr medián 25. percentil Poznámky: Graf znázorňuje medián (příčka v barevném obdélníku), 25. a 75. percentil (barevný obdélník vymezující čtvrtiny učitelů nejblíže hodnotě mediánu) a průměr (kroužky). Pozorování jsou vážena dle příslušných vah na úrovni žáka. Definice vyučovacích metod viz Tabulka 1. 15 Procento hodin (%) Procento hodin (%)