Page 18 - IDEA Studie 5 2022 Vyucovaci metody
P. 18

INTENZITA POUŽÍVÁNÍ VYUČOVACÍCH METOD UČITELI A JEJICH VZTAH S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2022 Znamená to, že učitelé přednášející v hodinách relativně málo využijí tyto metody v polovině hodin, učitelé přednášející často přibližně v 70 % hodin. Menší rozptyl mezi učiteli má intenzita testování, které žáci zažívají ve většině škol v 25 % až 35 % hodin. Tato zjištění ukazují, že většina českých učitelů používá výučovací metody s podobnou intenzitou. Intenzita vyučovacích metod a charakteristiky škol, učitelů a žáků V posledním kroku identifikujeme faktory v České republice, které s intenzitou využívání vyučovacích metod korelují (Graf 5). Graf 5: Intenzita využívání vyučovacích metod a charakteristiky učitelů a škol (rozdíly v podílu vyučovacích hodin, ve kterých byla daná metoda učiteli v průměru využívána)  Přednášení Osvojování  Vysokoškolsky vzdělaní učitelé užívají přednášení s intenzitou nižší o 13 p.b. vyučovacích hodin ž ostatních učitelé                                                  Pohlaví Věk Vzdělání Velikost třídy Předmět Velikost školy Velikost obce Pohlaví Věk Vzdělání Velikost třídy Předmět Velikost školy Velikost obce Žena 30–50 let > 50 let Vysokoškolské + 10 žáků Matematika 100–500 žáků > 500 žáků 15–50 tisíc > 50 tisíc Žena 30–50 let > 50 let Vysokoškolské + 10 žáků Matematika 100–500 žáků > 500 žáků 15–50 tisíc > 50 tisíc po ne                           Podíl hodin (%) Porozumění Podíl hodin (%) Testování Jedná se o statisticky významný rozdíl (dvojitá linka)      -60 -40 -20 0 20 40 -60 -40 -20 0 20 40                                                            -60 -40 -20 0 20 40 -60 -40 -20 0 20 40 Podíl hodin (%) Podíl hodin (%) Poznámky: Graf zobrazuje regresní koeficienty, kde je intenzita využívání metody vysvětlována charakteristikami učitele a školy. Hodnoty v grafu vyjadřují příspěvek daného faktoru k intenzitě výuky danou metodou. Standardní chyby jsou klastrovány na úrovni učitelů. Pozorování jsou vážena dle příslušných vah na úrovni žáka. Definice vyučovacích metod viz Tabulka 1. 16 Škola Třída Učitel Škola Třída Učitel 


































































































   16   17   18   19   20