Page 8 - IDEA Studie 5 2022 Vyucovaci metody
P. 8

INTENZITA POUŽÍVÁNÍ VYUČOVACÍCH METOD UČITELI A JEJICH VZTAH S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2022 v matematice. Výsledky českých žáků na 1. stupni se drží nad evropským průměrem, zatímco výsledky patnáctiletých žáků na přelomu 2. stupně základní a střední školy v šetření PISA jsou průměrné. Podobně je to i s motivací a postojem českých žáků k učení se (viz Federičová a Münich, 2013). V tomto ohledu Korbel a Paulus (2018) na českých datech ukazují, že modernější metody výuky pozitivně ovlivňují motivaci a sebevědomí žáků v 8. ročnících ZŠ. Námi odhadnuté dopady vyučovacích metod na 1. stupni proto nutně nevypovídají o situaci na 2. stupni ZŠ nebo na SŠ, kde mohou metody výuky hrát roli jinou. Graf 1: Průměrné výsledky žáků v testu matematické gramotnosti  4. ročník (TIMSS 2019) 15letí žáci – 9. ročník ZŠ a 1. ročník SŠ (PISA 2018)         Průměr zemí (527)           Průměr zemí (497)  Anglie Irsko Lotyšsko Norsko Litva Rakousko Česko Finsko Belgie (Vlámská část) Portugalsko Dánsko Maďarsko Švédsko Německo Polsko Itálie Slovensko Španělsko Francie Polsko Dánsko Belgie Finsko Švédsko Velká Británie Norsko Německo Irsko Česko Rakousko Lotyšsko Francie Portugalsko Itálie Slovensko Španělsko Litva Maďarsko                                       440 460 480 500 520 540 560 Standardizované test skóre Zdroj: TIMSS 2019 a PISA 2018 460 470 480 490 500 510 520 Standardizované test skóre Vyučovací metody byly v šetření TIMSS a PIRLS dotazovány u učitelů matematiky a českého jazyka ve 4. ročníku. Ve většině případů stejný učitel učil oba předměty (96 %): Přednášení zahrnuje situace, kdy učitel čte žákům nebo ukazuje, jak řešit matematické úlohy. Osvojování představuje metody, kdy žák pracuje sám na zadaném úkolu. Metody vedoucí k porozumění odpovídají situacím, kdy žák vysvětluje své odpovědi nebo žák/učitel přirovnává probíranou látku k reálným situacím. Testování zahrnuje jak písemné práce a testy, tak kvízy v hodinách. 6 


































































































   6   7   8   9   10