Page 10 - IDEA Studie 5 2022 Vyucovaci metody
P. 10

INTENZITA POUŽÍVÁNÍ VYUČOVACÍCH METOD UČITELI A JEJICH VZTAH S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2022 • ČR patří k zemím s nižší intenzitou metod v hodinách. Čeští učitelé nejčastěji používají metody porozumění (3/4 hodin). Ve více než polovině hodin přednášejí a žáci pracují na osvojení látky (samostatná práce). Testy mají žáci ve 30 % hodin. Čeští učitelé se mezi sebou výrazně neliší v tom, jak intenzivně metody využívají – způsob výuky na 1. stupních ZŠ je tedy poměrně homogenní. • V České republice se v matematice častěji než ve výuce čtení přednáší a testuje. Charakteristiky učitele jako jsou věk, vzdělání, charakteristiky školy jako počet žáků nebo v jak velké obci škola sídlí nekorelují v ČR s tím, jak často učitelé jednotlivé typy metod používají. • Vyšší intenzita metod vedoucích k porozumění má u českých žáků pozitivní vztah s pokrokem ve čtení a matematice a vyšší intenzita metod vedoucí k osvojení má vztah negativní. Vztah vyučovacích metod s vzdělávacími výsledky není patrný krátkodobě během 4. ročníku, ale až s odstupem 1–2 let, tedy při dlouhodobějším vystavení žáka dané intenzitě metod. Intenzita přednášení v hodinách výrazně nesouvisí s rychlostí pokroku ve čtení a matematice. Stručný přehled literatury o dopadu vyučovacích metod na výsledky vzdělávání žáků Škola a školní vzdělávání je zásadní pro rozvoj dětí a učitelé v tomto procesu hrají klíčovou roli. Chetty a kol. (2014) odhadli, že každý školní rok výuky s kvalitním učitelem, tedy takovým, který dokáže výrazně zlepšit výsledky žáka oproti průměrnému žáku, zvedá v průměru budoucí mzdu žáka o 1,3 %.5 Jackson (2018) a řada dalších ukázali, že učitelé rozvíjí kognitivní i socio-emoční dovednosti žáků. Ovšem rozdílnou efektivitu výuky zpravidla nevysvětlují základní demografické charakteristiky učitelů jako jsou věk, zkušenosti nebo pohlaví (Rockoff 2004). Pozornost se proto přesunula k samotnému procesu výuky, tedy k tomu, co konkrétně učitelé v hodinách dělají a jak. Dosavadní výzkumná kvantitativní zjištění ze světa dokumentují následující: • Kvalitní učitelé se způsobem práce ve třídě oproti průměrným a podprůměrným učitelům liší. Učitelé, kteří ve svých třídách dosahují vysokého pokroku žáků, se liší v používaných vyučovacích metodách, způsobech udržování pozornosti a kázně nebo v plánování hodin (Kane a kol. 2011, Hattie 2012, Grossman a kol. 2013). 5 Výzkum byl založen na datech z USA v letech 1988-2009. Kauzální dopad autoři odhadli na základě identifikační strategie využívající modely měřící přidanou hodnotu učitele (teacher value-added) a kvazi-experimentální strategii využívající přechody učitelů mezi školami.   8 


































































































   8   9   10   11   12