Page 9 - IDEA Studie 5 2022 Vyucovaci metody
P. 9
INTENZITA POUŽÍVÁNÍ VYUČOVACÍCH METOD UČITELI A JEJICH VZTAH S VÝSLEDKY VZDĚLÁVÁNÍ IDEA 2022 Pro kvantifikaci vztahu intenzity vyučovacích metod s výsledky představuje zásadní metodologickou komplikaci skutečnost, že učitelé nevolí vyučovací metody náhodně. Prosté porovnání výsledků žáků vzdělávaných různými metodami by v takovém případě mohlo být výrazně zkreslené. Například progresivní školy či schopnější učitelé v nich anebo školy s nadanějšími žáky a ambicióznějšími rodiči mohou intenzivněji používat metody vedoucí k porozumění nebo mohou naopak tlačit na častější testování. Potom by nešlo čistě o dopad metod samotných, ale i o dopad způsobený rozdílnými charakteristikami učitelů, žáků či rodičů. Na základě odpovědí učitelů vytváříme index, který vyjadřuje průměrný podíl vyučovacích hodin, ve kterých učitel použil daný typ metody.4 Jedná se tedy o podíl vyučovacích hodin, ve kterých byla daná metoda využita, nikoliv o podíl času ve výuce. Tento podíl ve zbytku textu nazýváme intenzitou používání metody výuky. Součet intenzit různých metod proto v součtu u jednoho učitele a předmětu dávají více než 100 %. Učitelé často metody v jedné vyučovací hodině kombinují, a to paralelně (zároveň) nebo sekvenčně (postupně). Pro identifikaci vztahu intenzity vyučovacích metod s výsledky žáků proto využíváme skutečnosti, že žáci ve 4. a 6. ročníku skládali test vždy ze dvou předmětů. Díky tomu můžeme porovnat, jak se stejný žák učený stejným učitelem zlepšil mezi 4. a 6. ročníkem vkaždém zedvou předmětů, ve kterém učitel používá vyučovací metody s různou intenzitou. Ačkoliv oba předměty na 1. stupni učí až na výjimky stejní učitelé, v různých předmětech často používají jinou skladbu vyučovacích metod. Naše zjištění ohledně metod výuky na 1. stupních ZŠ lze shrnout následovně: • Evropští učitelé v hodinách matematiky a při výuce čtení nejintenzivněji přednáší a používají metody vedoucí k porozumění, přibližně ve 3/4 hodin. Ve 2/3 hodin vedou žáky k osvojení látky. Testování probíhá v o něco více než v 1/3 hodin. Učitelé v Evropě se v průměru výrazně neliší v tom, jakou skladbu metod užívají ve výuce čtení a v matematice. • Učitelé zemí západní a severní Evropy používají všech metody s nižší intenzitou. Nejvyšší intenzity v součtu všech metod naopak vykazují v Rumunsku a Maďarsku. Rozdíly ve využívání různých typů metod mezi zeměmi jsou výrazné. Například učitelé v Chorvatsku přednáší s 92% intenzitou (tj. v 92 % hodin), v Německu s 56%. Velké rozdíly mezi zeměmi s 30 až 50 procentními body jsou také v porozumění a testování. 4 Průměr za metody, kde nikdy=0, občas=0,25, zhruba v polovině hodin=0,5, skoro každou hodinu=1. 7