Page 16 - IDEA Studie 6 2018 Predskolni pece v Nemecku
P. 16

9,6 procentních bodů. Zatímco na děti matek s vyšším vzděláním nemá raná péče žádný zásadní vliv, dětem z méně vzdělaných rodin může velmi pomoci s připraveností na školní docházku. Velký vliv na výsledky dětí má kvalita center rané péče, zejména počet dětí ve skupině, věk pedagogických pracovníků, jejich kvalifikace a to, zda pracují na plný úvazek. Rozšiřování kapacity center rané péče by tedy nemělo být na úkor jejich kvality, především velikosti skupin a kvality pedagogických pracovníků. Zjištění, že přínos docházky do center rané péče je nepřímo úměrný pravděpodobnosti, s jakou budou děti k rané péči přihlášeny, je zásadní při plánování způsobu veřejné podpory center rané péče. Ve studii autoři simulují tři alternativní formy rozšíření dostupnosti rané péče. První znamená navýšení pokrytí zařízeními rané péče z nuly na 8,4 % dětí, což je průměrná skutečná míra docházky v analyzovaných datech. Druhá simulace se týká rozšíření pokrytí z 8,4 na 20 % dětí a třetí simulace zvyšuje pokrytí na 40 % všech dětí. Výsledky ukazují, že zatímco při nižším rozšíření dostupnosti můžeme pozorovat významný pozitivní dopad zejména na děti matek snižším vzděláním a na jazykové schopnosti dětí přistěhovalců, při vyšším rozšíření dostupnosti tyto efekty postupně slábnou. I podle závěrů této studie je velmi důležité při rozšiřování dostupnosti péče brát v úvahu, která skupina dětí už do center dochází a které skupiny by se další rozšiřování dotklo. Závěry Ze tří akademických článků, věnujících se dopadu předškolní péče na jednotlivé aspekty školní připravenosti dětí v posledním předškolním roce, vyplývají následující hlavní závěry. Vliv předškolní péče je různý u dětí z rozdílných prostředí. Největší přínos znamená pro děti ze znevýhodněného prostředí, tedy ze sociálně-ekonomicky znevýhodněných rodin, rodin s jedním rodičem, nebo rodin cizinců. Předškolní péče u těchto dětí doplňuje rodinnou péči voblastech, ve kterých mají rodiče relativní nedostatky, například v jazykové vybavenosti u dětí přistěhovalců. Díky předškolnímu vzdělávání jsou tyto děti schopny téměř zcela překonat svůj počáteční handicap a dostat se na stejnou startovní pozici z hlediska školní připravenosti jako jejich neznevýhodnění vrstevníci. Dvojaký je podle studie autorů Felfe a Zierow (2017) vliv celodenní docházky do zařízení předškolní péče ve srovnání s docházkou půldenní. Pro děti z přistěhovaleckých rodin má 14 


































































































   14   15   16   17   18