Page 15 - IDEA Studie 6 2018 Predskolni pece v Nemecku
P. 15

Důležitým závěrem studie je upozornění na nelineární povahu vlivu předškolní docházky, který znemožňuje jednoduše extrapolovat zjištění ohledně půldenní institucionalizované péče na péči celodenní. V. Vliv center rané péče na rozvoj dětí Zatímco dvě předchozí studie se věnovaly vlivu předškolní docházky u dětí ve věku od 3–6 let, Christina Felfe s Rafaelem Lalive se ve své studii z roku 2014 zabývají vlivem rané péče o děti ve věku 0–3 roky na rozvoj dětí a na výsledky hodnocení jejich školní zralosti těsně před nástupem do první třídy. I tato studie využívá nerovnoměrného rozšíření disponibilních míst v zařízeních rané péče k identifikaci jejího vlivu na jednotlivé skupiny dětí pomocí metody mezního dopadu opatření (angl. Marginal Treatment Effect). Analýza pracuje s daty ze spolkové země Schleswig-Holstein. Tato analýza je nejrelevantnější ve vztahu k současné debatě o rozšíření předškolní péče o děti od dvou let v České republice. Věnuje se výhradně dopadům. Stejně jako předchozí studie ale shledává rozdílné dopady na různé skupiny dětí. „Autoři studie nenachází žádné negativní dopady institucionální rané péče o děti ve věku do tří let na jejich školní připravenost“ Přínos rané péče pro dítě je opět závislý na tom, zda raná péče působí jako doplněk, nebo náhrada mateřské péče a na kvalitě domácího prostředí. Největší pravděpodobnost docházky do zařízení rané péče mají děti matek s vysokoškolským vzděláním a matek samoživitelek. Naopak méně pravděpodobná je docházka u dětí přistěhovalců, dětí s nižší porodní váhou a dětí s více sourozenci. „Předškolní docházka je nejpřínosnější pro děti ze sociálně a ekonomicky znevýhodněných rodin“ V souladu se závěry studie Cornelissena a kol. (2017) dochází Felfe a Lalive ke zjištění, že největší přínos docházka do zařízení rané péče přináší dětem, které mají nejnižší možnost, že je rodiče do takového zařízení přihlásí, tedy dětem zesociálně a ekonomicky znevýhodněných rodin. Raná péče má pro děti matek snižším vzděláním o 6,9 procentních bodů vyšší přínos v oblasti sociálně-emoční zralosti než pro děti matek s vyšším vzděláním. Přínos pro děti imigrantů v otázce celkové školní zralosti je 13 


































































































   13   14   15   16   17