Page 8 - IDEA Studie 6 2018 Predskolni pece v Nemecku
P. 8

Snaha o rozšiřování institucionalizované výchovy a péče o předškolní děti vyvolává debatu o dopadech na osobnostní rozvoj dětí. Debatuje se hlavně o vlivu počtu hodin, který děti v zařízeních stráví a o vlivu rané péče. Závěry empirických studií jsou ale nejednotné a často zaměřené na studium úzce zaměřených vzdělávacích programů (zejména v USA) namísto všeobecné předškolní péče. Vliv institucionální péče je také rozdílný podle toho, jaký je nejčastější alternativní způsob péče o děti, zda je o dítě pečováno převážně v rodině, nebo pomocí neformální placené péče. Jedním zdůvodů, proč výzkumy dochází k rozdílným výsledkům o vlivu institucionalizované péče na rozvoj dětí, může být fakt, že institucionální péče působí jinak na různé skupiny dětí. Tato krátká studie shrnuje klíčové závěry tří výzkumů zabývajících se různými aspekty vlivu institucionální předškolní péče na rozvoj dětí v Německu. Německá zkušenost, kde v posledních patnácti letech došlo díky sérii legislativních změn k razantnímu navýšení docházky dětí jak do školek, tak do zařízení rané péče o děti, je zdrojem poznatků o vlivu institucionální výchovy na rozvoj dětí. Vnásledující kapitole představujeme základní obrysy jednotlivých kroků reformy předškolní institucionální péče v Německu. V dalších kapitolách shrnujeme nejdůležitější výsledky a závěry tří vědeckých studií, které se věnují vlivu reforem na rozvoj dětí. První dvě studie se zaměřují na děti ve věku 3–6 let. Autoři Cornelissen a kol. (2017) zkoumají, na jaké děti má předškolní docházka nejsilnější vliv a jaký. Studie Felfe a Zierow (2017) se zabývají vlivem rozšíření provozních hodin školek z půldenního na celodenní provoz. Studie autorů Felfe a Lalive (2014) se věnuje dopadům rané péče o děti, tedy institucionální péče o děti mladší tří let. Dopady na děti měří všechny studie pomocí standardizovaného hodnocení jednotlivých aspektů rozvoje dětí před nástupem do první třídy. I. Reforma předškolní péče v Německu V Německu je předškolní péče poskytována ve dvou stupních. Raná péče se týká dětí ve věku 0–3 roky, pozdější péče – školka – je určená dětem od 3 do 6 let1. 1 Věkové skupiny se mohou částečně prolínat. V zařízeních rané péče mohou být nějakou dobu i děti, které již dovršily věk tří let, a naopak v případě volné kapacity může školka přijmout i dítě ještě dvouleté. Existují i tzv. rodinná centra, kde se starají dohromady o děti ve věku 1,5-4 roky. Zařízení rané péče a školky jsou často ve stejné budově, v oddělených prostorách, ale mohou být i samostatně. Situace se liší na základě možností a potřeb jednotlivých poskytovatelů a značné rozdíly v přístupu k předškolní péči jsou i na úrovni jednotlivých spolkových zemí.  6 


































































































   6   7   8   9   10