Page 31 - IDEA Studie 9 2015 Pracovni aktivita duchodcu
P. 31

hodnotu participační daňové sazby a snižuje motivaci k práci, neboť čistý příjem zpráce je nižší. Podobná argumentace platí i při poklesu navýšení starobního důchodu za práci v důchodu nebo při zvýšení podpory v nezaměstnanosti. Pokud institucionální pobídky reflektují vyšší motivaci starobních důchodců odejít z trhu práce, pak starobní důchodci musí čelit nižší participační daňové sazbě než lidé aktivního věku.
Nejjednodušší specifikací participačních daňových sazeb je hrubá participační daňová sazba. Ta kvantifikuje dopad dodatečné daňové zátěže uvalené na jedince, který pracuje, relativně kjeho superhrubé mzdě. Dodatečná daňová zátěž je definována jako rozdíl mezi součtem daně z příjmu a příspěvků na sociální a zdravotní pojištění6 odváděných pracujícím jedincem a součtem daně z příjmu a příspěvků na sociální a zdravotní pojištění odváděných stejným jedincem, pokud je ekonomicky neaktivní. Hrubá participační daňová sazba proto vyčísluje část příjmu, kterou pracující jedinec obětuje v důsledku dodatečného daňového zatížení. Starobní důchodci by měli být nuceni obětovat nižší podíl svého příjmu (čelit nižší participační daňové sazbě), protože jsou více motivováni odejít z trhu práce a stát se ekonomicky neaktivní.
Nicméně graf 6 ukazuje, že průměrná hrubá participační daňová sazba je s věkem téměř konstantní. Při dosažení důchodového věku, kdy jedinci přestávají být motivováni setrvat na trhu práce, se participační daňová sazba téměř nemění. Daň
6 Uvažujeme buď příspěvek odváděný živnostníkům, nebo příspěvky odváděné zaměstnancem i zaměstnavatelem.
 29






























































































   29   30   31   32   33