Page 30 - IDEA Studie 9 2015 Pracovni aktivita duchodcu
P. 30

příjmy pracujících starobních důchodců, a to by zvýšilo jejich motivaci k práci v důchodu.
Ke kvantifikaci institucionálních pobídek k práci používáme koncept participačních daňových sazeb. Porovnání participační daňových sazeb u jednotlivců aktivního věku a starobních důchodců ukazuje, zda institucionální pobídky k práci (daňové slevy nebo důchodové bonusy pro pracující důchodce) kompenzují nižší motivaci starobních důchodců k práci, kterou způsobuje garantovaný nepodmíněný příjem (starobní důchod).
Participační daňové sazby jsou definovány v několika specifikacích, podle toho, jaké nástroje a politiky berou v úvahu. Nejprve kvantifikujeme hrubou participační daňovou sazbu, která bere v potaz pouze rozdíl v přímých daních5, které jedinec platí, když pracuje nebo nepracuje. Poté vypočítáme čistou participační daňovou sazbu, která uvažuje nejen rozdíl v přímých daních, ale také v dávkách, na které má jedinec nárok, když pracuje či nepracuje. Nakonec kvantifikujeme plnou participační daňovou sazbu, která pokrývá rozdíl v přímých daních, dávkách a narozdíl od předchozích specifikací i očekávaných budoucích starobních důchodech, pokud jednotlivec pracuje nebo nepracuje
Všeobecně platí, že vyšší participační daňová sazba odpovídá nižším institucionálním pobídkám k práci. Například zvýšení sazby daně z příjmu zvyšuje rozdíl v daňové zátěži mezi situacemi, kdy jedinec pracuje a nepracuje. To zvyšuje
5 Pod pojmem přímé daně v celém článku rozumíme daň z příjmu fyzických osob a pojistné na sociální a zdravotní pojištění.
 28





























































































   28   29   30   31   32