Page 11 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 11

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  Empirická zjištění Charakteristiky žáků ve vzorku Analyzovaný vzorek 9. ročníků 128 ZŠ zahrnuje 1871 žáků, zčehož je 838 dívek a 1 033 chlapců. Vyšší zastoupení chlapců je do velké míry způsobeno častějším odchodem dívek na víceletá gymnázia. Graf 1 ukazuje četnost známek u dívek a chlapců.11 Z grafu je patrné velmi nízké zastoupení žáků hodnocených známkou 5. Proto tuto malou a velmi specifickou skupinu žáků z řady dalších analýz vynecháváme. Nejčastější klasifikací v matematice jsou známky 2 a 3, zároveň dívky častěji získávají lepší hodnocení. Graf 1: Četnosti známek z matematiky     20 % dívek má v matematice jedničky, chlapců pouze 13 %                                 35 30 25 20 15 10 5 0 12345 Známka Chlapci Dívky           Graf 2 ukazuje průměrné test skóre žáků podle klasifikačních stupňů. Ukazuje, že základní vztah mezi známkami a matematickou gramotností šetření PISA je v souladu s očekáváními, tj. lepší známky jsou asociovány s vyššími test skóre. Rozdíly v průměrných skóre mezi jednotlivými známkovými stupni jsou statisticky významné a vztah je přibližně lineární. Graf 3 navíc rozlišuje pohlaví žáků. Dokladuje, že v rámci klasifikačních stupňů mají chlapci v průměru vyšší test skóre. Formální regresní odhad potvrdil, že dívky a chlapci se stejnými matematickými dovednostmi (test skóre) se v průměrných známkách skutečně liší. Zhruba řečeno, dívky jsou klasifikovány v průměru o třetinu 11 Použití vah při výpočtu zajišťuje, že výsledky jsou reprezentativní pro širší populaci. Hodnoty v grafu jsou tedy odhadem četností známek v celé relevantní populaci žáků 9. ročníků ZŠ.  9 Četnost (%) 


































































































   9   10   11   12   13