Page 9 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 9

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  Data a metodologie Naše empirická analýza je založena na českém vzorku v mezinárodním šetření PISA 20184, které zjišťuje matematickou, čtenářskou a přírodovědnou gramotnost patnáctiletých žáků. Vzorek žáků a škol zapojených do šetření je reprezentativní na úrovni zemí, a proto lze závěry zobecňovat na národní populace patnáctiletých žáků. Námi analyzovaný vzorek byl omezen pouze na žáky devátých ročníků základních škol. Tím jsme se vyvarovali možným zkreslením způsobeným srovnáváním různých typů středních škol.5 Šetření PISA je zaměřené na vědomosti a dovednosti klíčové pro další vzdělávání i budoucí úspěch na trhu práce. Nutně tedy neodpovídají národnímu vzdělávacímu kurikulu ve školách. Avšak výsledky by stále měly být dostatečně vypovídající ohledně předpokladů žáků pro další vzdělávání i pracovní kariéry. Tato studie analyzuje vztahy mezi skóre žáků vtestu matematické gramotnosti a známkami z matematiky na posledním pololetním vysvědčení. Matematiku jsme zvolili proto, že u ní předpokládáme nejmenší případné rozdíly mezi vyučovaným kurikulem a obsahem šetření PISA.6 Zároveň také předpokládáme, že mezi školami nejsou žádné systematické odchylky v rozdílech mezi kurikulem a obsahem matematické gramotnosti v šetření PISA. Jiná mezinárodní šetření jsou více zaměřená na testování znalostí podle kurikula, například šetření TIMSS7 se zaměřuje na úroveň vědomostí a dovedností v matematice a přírodních vědách podle školního kurikula. Toto šetření probíhá ve čtyřletých cyklech a zaměřuje se na žáky 4. a 8. ročníků, tedy na žáky zhruba devítileté a třináctileté. Česká republika se ale do šetření TIMSS v 8. ročnících zapojila naposledy před patnácti lety v roce 20078. Pro ověření robustnosti našich výsledků na základě dat PISA analýzu replikujeme i na datech TIMSS 2007 pro žáky 8. ročníků. Výraznější rozdíly jsme však nezaznamenali. Detailněji jsou srovnání dostupná v příloze. 4 PISA – Programme for International Student Assessment, tedy Program pro mezinárodní hodnocení žáků, organizovaný OECD. 5 Ze vzorku bylo navíc vynecháno několik žáků s nekompletními daty. 6 Pro ověření robustnosti jsme analyzovali také čtenářskou a přírodovědnou gramotnost. Výsledky se do velké míry shodují s výsledky pro matematickou gramotnost. 7 TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study. Šetření TIMSS je koordinováno Mezinárodní asociací pro hodnocení výsledků vzdělávání (IEA – The International Association for the Evaluation of Educational Achievement). 8 Podle České školní inspekce se ČR do šetření TIMSS v 8. třídách opět zapojí v roce 2023. Viz https://csicr.cz/cz/Mezinarodni-setreni/TIMSS/O-setreni-TIMSS.   7 


































































































   7   8   9   10   11