Page 14 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 14

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  Na základě odhadnuté přísnosti známkování jsme školy rozdělili na tři skupiny: na přísné (čtvrtina nejpřísněji známkujících škol), mírné (čtvrtina nejméně přísně známkujících škol) a neutrální (zbylá polovina škol)14. Graf 5: Četnosti škol podle přísnosti známkování                              záporné hodnoty odpovídají mírně známkujícím školám, které dávají lepší známky, než odpovídá test skóre žáků kladné hodnoty odpovídají přísně známkujícím školám, které dávají horší známky, než odpovídá test skóre žáků   mírně známkující školy přísně známkující školy         14 12 10 8 6 4 2 0                  -2,5 -2,0 -1,5 -1,0 -0,5 0 0,5 1,0 Přísnost známkování (vyjádřeno v měřítku známek) Graf 5 ukazuje, že přísné školy oproti školám neutrálním hodnotí žáky se stejnými schopnostmi v průměru o polovinu klasifikačního stupně hůře. Naopak mírné školy hodnotí žáky zhruba o polovinu klasifikačního stupně lépe. Odhadovaný model zároveň potvrzuje rozdíly vhodnocení chlapců a dívek a žáků s různým socioekonomickým statusem. Při stejné úrovni matematické gramotnosti dívky obdrží v průměru o třetinu známkového stupně lepší hodnocení oproti chlapcům. U žáků s vyšším socioekonomickým statusem je tento rozdíl přibližně čtvrtina klasifikačního stupně oproti žákům s nižším socioekonomickým statusem.15 Graf 6 znázorňuje výskyt žáků dle klasifikačních stupňů ve skupinách škol podle přísnosti známkování. Ve skupině přísně známkujících škol se nejčastěji vyskytují žáci 14 Označení škol jako přísné či mírné budeme používat i následujícím textu, tato označení jsou používána především pro přehlednost textu a odkazují pouze k průměrné míře diskrepancí mezi testovým skóre a známkou. Školy označované jako přísné tak nemusí být přísné ve všech významech tohoto slova (například ve školním řádu), zároveň přísnost zahrnuje i vyšší nároky ve školním vzdělávacím programu. 15 Tento vztah srovnává typického žáka s nadprůměrným socioekonomickým statusem s typickým žákem s podprůměrným ekonomickým statusem. Pro více zvýhodněné či znevýhodněné žáky tak tento rozdíl může být výrazně větší. Změna socioekonomického statusu o jednu směrodatnou odchylku je asociovaná s rozdílem v hodnocení o 0,15 známkového stupně.  12 Relativní četnost (%) 


































































































   12   13   14   15   16