Page 15 - IDEA Studie 9 2022 Prisnost znamkovani
P. 15

ROZDÍLY V PŘÍSNOSTI ZNÁMKOVÁNÍ ŽÁKŮ A DOPADY NA VZDĚLANOSTNÍ ASPIRACE IDEA 2022  se známkou 3 a 4. Dohromady je získávají přibližně dvě třetiny patnáctiletých žáků těchto přísných škol, zatímco známku 1 tam získává pouze 7 % žáků. V mírně přísných školách je nejčastějším známkovým stupněm 2 (36 % žáků), následovaný známkou 3 (28 % žáků) a 1 (25 % žáků). Graf 6: Relativní četnosti známek z matematiky podle přísnosti známkování   na mírně známkujících školách dostává jedničku téměř 25 % žáků        na přísně známkujících školách dostává jedničky jen 7 % žáků                                   35 30 25 20 15 10 5 0          12345 Známka Přísnost známkování: Přísné Neutrální Mírné    Žáci ve skupině přísných škol tedy dostávají odlišné a průměrně výrazně horší známky než žáci na mírně známkujících školách. Tento rozdíl však neodpovídá rozdílu ve skóre v šetření PISA: průměrné testové skóre na přísných školách bylo 486 bodů, zatímco na mírných školách pouze 463 bodů16. Žáci na přísných školách tedy dostávají v průměru horší známky z matematiky, avšak zpravidla mají vyšší úroveň matematické gramotnosti podle testů PISA. Graf 7 znázorňuje průměrné test skóre různě přísných škol podle jednotlivých klasifikač- ních stupňů (žáci se známkou 5 jsou z grafu vynecháni kvůli nedostatečnému zastoupení a velké nejistotě v odhadech). Je vidět, že žáci z přísně známkujících škol by na školách mírně známkujících byli v průměru klasifikováni o více než celý jeden stupeň lépe. 16 Tento rozdíl v žádném případě není možné interpretovat tak, že přísné hodnocení podporuje žáky k dosažení vyšších skóre. Statická analýza v této studii neumožňuje usuzování na kauzalitu, navíc přísnost známkování je definovaná jako diskrepance mezi hodnocením známkami a testovými skóre. Jako přísné jsou tedy označeny ty školy, které mají převážně vyšší testové skóre a horší známky, oproti tomu za mírné jsou považovány školy s nižšími skóre a lepšími známkami. Cílem studie je charakterizovat velikost těchto rozdílů mezi školami a dát je do souvislosti s dalšími proměnnými, nikoli posoudit, zdali přísné známkování motivuje žáky k učení.  13 Relativní četnost (%) 


































































































   13   14   15   16   17