Page 14 - IDEA Studie 06 2020 Politicke konexe a verejne zakazky
P. 14

PERSONÁLNÍ POLITICKÉ KONEXE A EFEKTIVNOST VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V LETECH 2007-2018 IDEA 2020
 v tomto případě překrývá s nulou. 15 V původním akademickém článku však navíc ukazujeme, že v případě personálně napojených firem se statisticky významně častěji vyskytují předražené nákupy standardizovaných produktů, jako je například písek. V těchto případech totiž není pravděpodobné, že firmy nabízejí odlišnou kvalitu těchto produktů co do finančních nároků na opravy.16
Celkově nám naše zjištění umožňují konstatovat, že přidělování veřejných zakázek politicko-personálně napojeným firmám vede k nežádoucím negativním efektům: tyto zakázky jsou v průměru dražší a jejich zvýšená cena není vykompenzována vyšší kvalitou.
Otázkou ovšem zůstává, zda a jak je možné těmto nežádoucím efektům předcházet nebo je alespoň omezit. Jedním z nástrojů by mohl být dodatečný dohled (viz například Giuffrida a Rovigatti, 201817). O funkčnosti dohledu vypovídá naše další analýza.
Vliv dodatečného kontroly zakázek spolufinancovanými EU
Přes 40 % veřejných zakázek v České republice je spolufinancováno ze zdrojů Evropské unie. Takto spolufinancované zakázky jsou podrobeny zvýšené kontrole. Oproti veřejným zakázkám financovaným plně z národních rozpočtů může Evropská komise provést audit a v případě nalezených pochybení může dotaci zrušit. Ministerstva jsou pak tzv. řídicími orgány, což znamená, že sledují, zda jsou dodržována pravidla a zda je pomoc z fondů EU poskytována efektivním způsobem.
Empiricky lze měřit efekt zvýšeného monitoringu interakcí binární proměnné personální konexe na straně jedné a proměnných zvýšený dohled mezi-úrovňový a zvýšený dohled vnitro-úrovňový. Poslední dvě proměnné nabývají hodnot nula (v případě, kdy k danému dohledu u dané zakázky nedochází) a jedna (v případě, kdy k danému dohledu dochází). Zvýšený dohled se v českých podmínkách objevuje, pokud je veřejná zakázka spolufinancovaná Evropskou unií. V následující analýze rozlišujeme mezi situací, kdy je zvýšený dohled prováděn agenturou zřízenou na vyšší (zvýšený dohled mezi-úrovňový) nebo na stejné úrovni státní správy (zvýšený dohled vnitro-úrovňový).
15 Obrázek obsahuje odhady ze sloupce (2) Tabulky A1. Alternativní odhad obsahuje sloupec (4) Tabulky A1. Odhad 0,015 znamená, že zakázky vykazují o 1,05 % vyšší finanční objem následujících oprav. Ani jeden efekt však není statisticky významný.
16 Tento typ zakázek se zdá být ještě více předražený než ostatní veřejné zakázky, pokud je dodán napojenými firmami. 17 V případě této studie se autoři zabývají dodatečným dohledem privátními firmami ve Spojených státech amerických.
 12

























































































   12   13   14   15   16