Page 11 - IDEA Studie 12 2019 Kvalita reditelu skol
P. 11

  Zdroj: TALIS 2013 (vlastní výpočty)
ředitel (ČR) ředitel (EU 20) státní správa (ČR) státní správa (EU 20)
2019
nebo propouštění, podobně jak je tomu u jejich českých kolegů. Naopak o stanovení výše platu a případném zvýšení platu rozhodují spíše orgány státní správy.
MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ ŘEDITELŮ ŠKOL: ČESKÉ ADMINISTRATIVNÍ INFERNO
    Poznámka: Klíčovou odpovědností je zde myšleno, že odpovědná osoba hraje aktivní roli v procesu rozhodování. Proto měli ředitelé pro každou oblast označit všechny možné aktéry. Role ředitele a (samo)správy se zde tudíž nesčítá do 100 %.
  Obrázek 2: Podíl ředitelů, kteří odpověděli, že hrají aktivní roli (mají odpovědnost) v procesu rozhodování v následujících činnostech
Jmenování nebo přijímání učitelů
     Určování obsahu předmětu či semináře, včetně ŠVP a RVP
Volba výukových materiálů
Rozhodování o přijetí žáků do školy
Stanovení zásad pro hodnocení žáků
Zdroj: TALIS 2013 (vlastní výpočty) Česko
100 80 60 40 20 0
EU 20
Propouštění učitelů ze zaměstnání
Stanovení nástupních platů učitelů
Rozhodování o zvýšení platů učitelů
Rozhodování o rozpočtu
Stanovení žákovských kázeňských zásad
Polsko Finsko
      Vysokou autonomii ředitele v Česku potvrzuje i český školský zákon, dle kterého odpovídá ředitel kromě řízení školy také za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání, za vytváření rozpočtu, vytváření podmínek pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, rozhodování o přijetí nebo vyloučení žáka apod.11 Zároveň ve školském zákoně není zmínka o tom, jak mu v těchto odpovědnostech napomáhají orgány státní správy a samosprávy. V Česku se nejedná tedy jenom o vysokou autonomii na straně ředitelů, ale také o velice nízkou odpovědnost a případnou asistenci správních orgánů v důležitých rozhodováních škol. Z této přílišné autonomie na straně ředitelů automaticky vychází otázka: jsou na tuto odpovědnost čeští ředitelé připraveni?
Odborná příprava a připravenost ředitelů škol
Ředitelé škol potřebují specifické vzdělání, aby mohli odpovídat širším úlohám a odpovědnosti, která je na ně nově kladena. Je potřeba se zaměřit na rozvoj a posílení schopností, které jsou spojeny se zlepšováním výsledků škol. To, jestli jsou přípravné kurzy pro ředitele dobrovolné nebo povinné, závisí na školském systému každé země. Zvlášť cennými jsou uvádějící programy, které připravují a formují první zkušenosti ředitele a zároveň poskytují ředitelům síť kontaktů, díky kterým mohou sdílet svoje záležitosti a výzvy. Po nástupu do funkce jsou ředitelům poskytovány další vzdělávací programy nebo školení, které by měly být v souhře s předcházejícími iniciačními kurzy pro ředitele škol.
 11 Viz, zákon 561/2004 Sb., § 164 a § 165.
9









































































   9   10   11   12   13