Page 12 - IDEA Studie 12 2019 Kvalita reditelu skol
P. 12

              MEZINÁRODNÍ SROVNÁNÍ ŘEDITELŮ ŠKOL: ČESKÉ ADMINISTRATIVNÍ INFERNO 2019
     V Česku dle zákona o pedagogických pracovnících musí ten, kdo se chce stát ředitelem, splňovat předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka a musí mít odpovídající praxi v pedagogické činnosti. Zároveň zákon12 ukládá povinnost řediteli školy absolvovat studium pro ředitele školy nejpozději do dvou let ode dne, kdy začal vykonávat tuto činnost.13 Osvobozeni jsou ti ředitelé, kteří již absolvovali studijní program školský management nebo program zaměřený na organizaci a řízení školy. Studium pro ředitele škol a školských zařízení14 zahrnuje minimálně 100 hodin přímé výuky a skládá se ze čtyř modulů: základy práva, pracovní právo, financování školy, organizace školy a pedagogického procesu. Je tedy zřejmé, že největší těžiště tohoto studia leží v administrativně-legislativní oblasti, naopak oblast vedení lidí, případně pedagogický leadership v programu studia úplně chybí.15
Mezi účastníky konkurzních řízení na pozici ředitele základních škol v roce 2018 bylo dle dat České školní inspekce (dále ČŠI) 42 % uchazečů, kteří již absolvovali studium pro ředitele školy (ČŠI, 2018). Podobné, jen o něco podrobnější, výsledky vykazuje také šetření TALIS 2018, které se ptalo ředitelů na jejich vzdělání v rámci profese ředitele. Dle dat z TALIS 2018 (Obrázek 3 ) dokončilo před nástupem do funkce 40 % ředitelů školení či kurz zaměřený na administrativní vedení školy (v Evropě se jedná v průměru o 56 % ředitelů) a 32 % jich absolvovalo školení nebo kurz zaměřený na řízení výuky ve škole (průměr 23 evropských zemí je 50 %). Česko tedy zaostává za průměrem Evropy zejména v přípravě ředitelů na řízení školní výuky a v přípravě na vedení učitelů.
 Obrázek 3: Typ ukončeného formálního vzdělání ředitele
Podíly ředitelů, kteří ředitelský program, respektive přípravný kurz, absolvovali Před, Po, Před i Po začátku výkonu funkce ředitele, a kteří ho neabsolvovali Nikdy (Česko vs. EU 23)
Typ ukončeného formálního vzdělání ředitele před, po, před i po nástupu do funkce
Česko EU 23
Česko EU 23
              Program zaměřený na řízení školy či ředitelské povinnosti
Program pro vedení učitelů
Program zaměřený na řízení výuky
ve škole
Česko EU 23
                    0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100
%
Zdroj: TALIS 2018 (OECD 2019) Předtím Předtím i potom Potom Nikdy
     12 Viz, zákon 563/2004 Sb., § 5, o pedagogických pracovnících.
13 Zde je nutno zdůraznit, že část ředitelů tedy nastupuje do funkce bez kariérní přípravy a musí tudíž během důležitého období
přebírání agendy a zahájením ředitelování odjíždět ze školy na kurzy a studovat.
14 Studium pro ředitele škol a školských zařízení upravuje §5 odst. 2 zákona č. 563/2004 Sb. a §5 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
15 Studium pro ředitele škol a školských zařízení je možné nahradit studiem pro vedoucí pedagogické pracovníky, které je značně obsáhlejší (zahrnuje 350 hodin) a zaměřuje se ve větší míře na školní management, řízení pedagogického procesu a vedení lidí.
2,5
Obrázek 4: Index formálního vzdělání ředitelů, mezinárodní srovnání
Zahrnuje tedy 5 oblastí: teorie a praxe školského managementu, právo, ekonomika a finanční management, řízení pedagogického pro3ce,0su a vedení lidí.
10
vzdělání









































































   10   11   12   13   14