Page 7 - IDEA Studie 13 2019 Dichotomie dani
P. 7

                                                                                                                                                                                                                                                              DICHOTOMIE SPOTŘEBNÍCH DANÍ: ZDROJ VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ A NÁSTROJ SNIŽOVÁNÍ ÚJMY (DISKUSNÍ STUDIE) 2019
      Graf 1: Struktura příjmů státního rozpočtu (za rok 2018) Graf 1: Struktura příjmů státního rozpočtu (za rok 2018)
povinné pojistné (41,32 %) povinné pojistné (41,32 %)
daň z příjmů (21,25 %) daň z příjmů (21,25 %)
spotřební daň (12,38 %) spotřební daň (12,38 %)
přijaté transfery (9,85 %) přijaté transfery (9,85 %)
daň z přidané hodnoty (9,45 %) daň z přidané hodnoty (9,45 %)
nedaňové příjmy (1,89 %) nedaňové příjmy (1,89 %)
kapitálové příjmy (1,42 %) kapitálové příjmy (1,42 %)
majetkové daně (1,10 %) majetkové daně (1,10 %)
ostatní (1,34 %) ostatní (1,34 %)
Zdroj: Autoři na základě dat z MF ČR prostřednictvím serveru monitor.statnipokladna.cz Zdroj: Autoři na základě dat z MF ČR prostřednictvím serveru monitor.statnipokladna.cz
          Distorzní efekt daní lze využít ve prospěch veřejného zájmu. Jelikož vyšší zdanění vede ke snížení množství vyrobeného a spotřebovaného zboží na konkrétním trhu, může tvůrce hospodářské politiky cíleně snížit nežádoucí ekonomickou aktivitu. Za nežádoucí ekonomickou aktivitu zpravidla považujeme tu, která je spojena s tržním selháním. Napravování tržních selhání je tak častým argumentem pro zavedení spotřebních daní, především za účelem omezení negativních externalit.
 100 100
90 90
80 80
70 70
60 60
50 50
40 40
30 30
20 20
10 10
0 0
Graf 2: Daňová struktura za rok 2016 Graf 2: Daňová struktura za rok 2016
                                                                                                                                                                                                            daň z příjmu FO daň z příjmu FO
daň z příjmu PO daň z příjmu PO
povinné pojistné povinné pojistné
majetkové daně majetkové daně
daň na zboží a služby daň na zboží a služby
ostatní ostatní
      Zdroj: Autoři na základě dat z OECD (Revenue Statistics 2018) Zdroj: Autoři na základě dat z OECD (Revenue Statistics 2018)
5
Dánsko Austrálliie Nový Zélland Spojjené státy Kanada Švýcarsko IIrsko Mexiiko Norsko Lucembursko Švédsko Spojjené krállovstvíí Bellgiie Fiinsko IIslland OECD IItálliie Korejjskárepublliika
Sllovensko
Česká republliika
Liitva Japonsko Slloviinsko Niizozemsko Pollsko Německo Franciie Rakousko Španěllsko
Chiille Turecko Estonsko Maďarsko Lotyšsko Řecko Portugallsko IIzraell
v % cellkových daňových přííjjmů




























































   5   6   7   8   9