Page 11 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 11

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 totiž patnáctiletí dosahují dostatečných čtenářských dovedností potřebných pro jejich další vzdělávání na střední nebo případně vysoké škole. Žáci s gramotností na úrovni 2 jsou z textů středního rozsahu přinejmenším schopni vyčíst hlavní myšlenky, vyhledat v textu informace na základě zadaných kritérií, reflektovat požadavky plynoucí textu na základě jeho formy a charakteru, čtení efektivně využívat ve svém vzdělávání i v jiných oblastech. Žáci v úrovních 1 a 0 však s tímto mají vážné problémy. V případě přírodovědné gramotnosti podúrovně a, b, c umožňují rozlišovat mezi žáky, kteří ve známém kontextu a s nízkou požadovanou úrovní poznání dokážou jednoduše zpracovávat, popisovat a propojovat jednoduchá data, pokusy či výklady, a těmi, u nichž jsou tyto schopnosti již značně omezeny. V dalším tyto žáky v úrovních 1 a 0 označujeme jako žáky s nedostatečnou gramotností.9
Tabulka 1
Hraniční hodnoty test skóre gramotnostních úrovní PISA 2018
 Úrovně gramotnosti Úroveň 0 Úroveň 1c
Úroveň 1b Úroveň 1a Úroveň 2 Úroveň 3 Úroveň 4 Úroveň 5 Úroveň 6
Čtenářská
<189 189 – 262 262 – 335 335 – 407 407 – 480 480 – 553 553 – 626 626 – 698
Přírodovědní
<261 — 261 – 335 335 – 410 410 – 484 484 – 559 559 – 633 633 – 708
Matematická
<358 358 – 420
420 – 482 482 – 545 545 – 607 607 – 669
Finanční
<326 326 – 400
400 – 475 475 – 550 550 – 625 625 – 1000
   698–1000 708–1000 669–1000 —
 Pozn. Hraniční skóre testů jsou zaokrouhleny na celá čísla
Graf 1.1 poskytuje základní přehled o rozložení čtenářské gramotnosti mezi patnáctiletými žáky na základě šetření PISA 2018 v zemích OECD (OECD 2019). Uvádíme pouze gramotnost čtenářskou, protože je důležitá i pro efektivní vzdělávání i v ostatních gramotnostních oblastech, přírodovědných i matematických. Podíl nedostatečně gramotných žáků v úrovních 0 a 1 se nachází nalevo od svislé osy.
V rámci zemí OECD dosahuje podíl nedostatečně gramotných žáků 24 %, tedy téměř čtvrtiny. V ČR je tento podíl jen o něco málo nižší (21 %). To představuje zhruba 20 tisíc žáků ve věkovém ročníku. V EU vykazují nejnižší podíl Estonsko (11 %), Irsko (12 %)
9 Podrobný popis schopností odpovídajících jednotlivým úrovním gramotnosti lze najít vNárodních zprávách PISA na webových stránkách České školní inspekce, http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA/ Narodni-zpravy.
   9













































































   9   10   11   12   13