Page 12 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 12

VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
 a Finsko (14 %), tedy podíly výrazně nižší než vykazuje ČR. Na druhé straně vidíme v rámci zemí EU vysoké podíly těchto žáků na Slovensku (31 %) a v Řecku (31 %). Za rozdíly mezi zeměmi je samozřejmě dlouhá řada faktorů. Mezi hlavní patří kvalita a nastavení vzdělávacích systémů včetně například jejich schopností integrovat a vzdělávat znevýhodněné žáky (inkluze), vzdělanostní úroveň a diverzita socioekonomického zázemí rodičů žáků. Například vysoký podíl nedostatečně gramotných žáků na Slovensku se zřejmě odvíjí i od problematického nastavení vzdělávacího systému ve vztahu k poměrně vysokému a mnohdy koncentrovanému podílu romských žáků se slabým sociálně-ekonomickým zázemím. Vtomto ohledu v některých zemích hraje významnou roli i podíl dětí cizinců, kde se mnohdy koncentrují nejen sociálně-ekonomická omezení, ale také jazykové bariery. V tomto ohledu má ČR podíl žáků cizinců stále relativně nízký.
Detailnější analýzu výskytu nedostatečně gramotných žáků poskytuje Krajčová a Zapletalová (2020). V některých zemích jsou nedostatečně gramotní žáci rozprostřeni rovnoměrně napříč školami a regiony, v jiných zemích jsou naopak koncentrováni. Na základě znalostí o výskytu těchto žáků je potom možno vést úvahy o vhodných opatřeních vzdělávacích a dalších politik. To však není předmětem této studie. Stejně tak se nezabýváme analýzou příčin a vhodných opatření. Cíl této studie je velmi dílčí a spočívá v kvantifikaci rozsahu ekonomických ztrát v důsledku přetrvávající nedostatečné vzdělanosti některých žáků.
10































































































   10   11   12   13   14