Page 15 - Studie IDEA 08 2020 Vysoka cena nizkeho vzdelani
P. 15
VYSOKÉ NÁKLADY NÍZKÉHO VZDĚLÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE IDEA 2020
Nedostatečná funkční gramotnost v ČR
Zastoupení českých žáků v gramotnostních úrovních a letech ukazuje Graf 1.3. Podíly nedostatečně gramotných patnáctiletých žáků se pohybují mírně pod 20 %. To odpovídá zhruba 20 tisícům žáků v ročníku. Ukazuje se, že od roku 2006 k žádným zásadnějším změnám zastoupení žáků v úrovních nedostatečné gramotnosti v ČR nedocházelo a změny v čase se zhruba pohybují v rámci úrovně statistické chyby. Pro téměř celé sledované období sledujeme největší podíl žáků snedostatečnou čtenářskou gramotností. Zároveň je tato nejčastěji spojena s problémy i v dalších dvou gramotnostech. Mezi žáky s nedostatečnou čtenářskou gramotností jich jen 20 % nevykazuje nedostatečnou gramotnost ani v matematické, ani v přírodovědné oblasti Krajčová, Zapletalová (2020).
Graf 1.3
Zastoupení žáků v úrovních gramotnosti PISA v letech 2000–2018
2000
2003
2006
2009
2012
2015
2018
2000
2003
2006
2009
2012
2015
2018
2000
2003
2006
2009
2012
2015
2018
Zdroj: Národní zpráva Mezinárodní šetření PISA 2018.
(15,5 %) (17,3 %) (13,8 %) (20,7 %) (18,8 %)
(18,7 %) (19,2 %) (22,3 %) (20,9 %) (21,7 %) (20,4 %)
(17,0 %) (19,3 %) (24,8 %) (23,1 %) (16,7 %) (21,9 %) (20,7 %)
40 20 0 20 40 60 80 100
% žáků v gramotnostní úrovni
Podíl nedostatečně gramotné populace žáků je vymezen nalevo od vertikální osy v bodě nula
úroveň: 0+1 2 3 4 5+6
13
Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Přírodovědná gramotnost